Pracownicy to najważniejszy filar biznesu beauty. Sprzedają, nawiązują relacje z klientem, są wizytówką firmy. Dlatego tak ważne jest, aby już od początku, zaraz po rekrutacji, wdrożyć ich w działanie salonu, przeszkolić zgodnie z własnymi, wewnętrznymi standardami i procedurami, zmotywować i najważniejsze – zatrzymać.
Żyjemy w czasach, w których o dobrego pracownika muszą zabiegać sami pracodawcy. Naszym obowiązkiem jako managerów czy właścicieli firm jest budowanie solidnych, zmotywowanych i kompetentnych zespołów pracowników, którzy identyfikują się z wizją firmy i jej wartościami. Dla managera pierwsze trzy miesiące z nowym pracownikiem to czas, w którym poznaje on jego mocne i słabe strony. Obserwuje jego zachowanie w różnych sytuacjach, zarówno w stosunku do klienta, jak i reszty zespołu, sprawdza kompetencje i umiejętności. Na samym końcu decyduje, czy dany pracownik pomyślnie przeszedł okres próbny i jest wartościowy dla firmy. Jeśli nie spełnia naszych oczekiwań, najlepiej natychmiast się z nim rozstać.
OCENA NOWEGO PRACOWNIKA
Managerowie zajmujący się na co dzień rekrutacją wiedzą, że zachowanie pracownika w procesie rekrutacji, jak i jego „obietnice”, mogą znacznie odbiegać od tego, co faktycznie ma do zaoferowania na co dzień. Jako managerowie mamy obowiązek poświęcić niezbędny czas oraz dołożyć wszelkich starań, aby przez okres próbny maksymalnie poznać swojego pracownika.
Zła rekrutacja oraz „dawanie kolejnych szans” nowemu pracownikowi jest bardzo kosztowne. Tracimy cenny czas, wydajemy pieniądze na osobę, która się nie sprawdza, możemy również stracić renomę oraz zdemotywować resztę zespołu. Ważne jest, aby nie udawać przed samym sobą, że czegoś nie widzieliśmy lub nie słyszeliśmy. Musimy reagować od razu na niepokojące sytuacje i jeśli trzeba — zwalniać pracowników, którzy nie spełniają naszych standardów.
Z drugiej strony, pierwsze trzy miesiące to czas, w którym pracownik poznaje firmę od podszewki i wyrabia sobie zdanie na jej temat. Okres próbny to również czas, w którym my jako pracodawcy musimy zrobić pozytywne wrażenie na pracowniku po to, aby wydobyć z niego potencjał i zmotywować do pełnej zaangażowania pracy w naszej firmie.
Nie ma nic gorszego niż inwestowanie swojego cennego czasu w nowego pracownika, który rezygnuje ze współpracy z nami po kilku tygodniach „bo znalazł coś lepszego” lub dlatego, że firma go zawiodła. Musimy pamiętać, że wartościowy pracownik również przychodzi z oczekiwaniami, a jeśli nie będzie wiedział, co należy do jego obowiązków, jakie ma cele, standardy do spełnienia, to nie wykorzystamy do końca jego potencjału.
Managerowie wkładają dużo wysiłku w czasochłonną rekrutację pracownika, a niewiele w odpowiednie jego wdrożenie na stanowisko! Trzy miesiące wystarczą, aby wdrożyć, wyszkolić i zatrzymać pracownika, który będzie oddany firmie oraz będzie utożsamiał się z naszą misją, wizją i celami. W końcu najbardziej zależy nam na budowaniu zaangażowanych, solidnych, spójnych i oddanych zespołów, a częsta rotacja jest źle postrzegana przez naszych klientów i współpracowników.
ETAPY WDRAŻANIA NOWEGO PRACOWNIKA
Jeśli oczekujesz od pracownika konkretnego zachowania, nie możesz wrzucać go na głęboką wodę, bez żadnego przygotowania. Nowo zatrudnione osoby potrzebują konkretnych wskazówek i wytycznych dotyczących tego, jak ma wyglądać ich praca i czego się od nich oczekuje. Manager ma obowiązek zapoznać pracownika z obowiązkami na danym stanowisku. Wytyczne dotyczące opisu stanowiska i zakresu wykonywanych prac powinny być bardzo szczegółowo opisane w formie instrukcji.
W Ulala Day Spa są one podzielone na następujące kategorie:
• obowiązki w stosunku do klienta — przed, w trakcie i po wizycie. Bardzo ważne jest, aby już od pierwszych dni przydzielać pracownikowi zadania do wykonania i uczyć go, jak wygląda jego praca na danym stanowisku. Bez szczegółowych instrukcji, pracownik będzie wykonywał powierzone mu zadania po swojemu, co może znacznie odbiegać od naszych firmowych standardów.
• obowiązki związane z dbaniem o stanowisko pracy i porządek w salonie — od początku pracy warto podkreślać, że zadaniem pracownika nie jest jedynie obsługa klienta i wykonywanie zabiegów, ale i wszelkie prace związane z perfekcyjnym przygotowaniem gabinetu do zabiegu i dbanie o nienaganny porządek w salonie. Dokładnie zdefiniowane oczekiwania oraz instrukcje określające zakres porządków ułatwią współpracę reszty zespołu z nowym pracownikiem. W naszym salonie korzystamy z codziennej listy zadań, w której zaznaczone są priorytety „na dzień dobry”, „na do widzenia” i „w międzyczasie”, dzięki czemu nasi pracownicy wykonują zadania efektywniej i wzajemnie się wspierają.
• salonowy savoir vivre — to lista zagadnień, które należy koniecznie omówić z nowym pracownikiem na samym początku współpracy. Jest to zbiór informacji o tym, jakie zachowania są mile widziane w naszym salonie, a jakie są nieakceptowane. Zasady te to swego rodzaju kodeks honorowy, zawierający zbiór zaleceń dotyczących: obsługi klienta, współpracy z resztą zespołu, działań przyczyniających się do rozwoju firmy.
• regulamin pracowniczy — jest świetnym zbiorem informacji na najczęściej zadawane pytania przez nowego pracownika. Zawiera najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania i pracy w salonie. Wyjaśnia w sposób jasny i nie pozostawiający wątpliwości aspekty takie jak: urlopy, godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, wynagrodzenia, zasady przyznawania premii, zasady brania udziału w szkoleniach itd. (…)
Czytaj cały artykuł w BEAUTY INSPIRATION 5/2017>>>
Martyna Sokołowska
właścicielka Ulala Day Spa