Jak nowe technologie pomagają zarządzać zespołem
-
Jak nowe technologie pomagają zarządzać zespołem
Pobierz cały artykuł w pdf
-
BEAUTY INSPIRATION 6/2016
Pobierz całe e-wydanie, z którego pochodzi ten artykuł
Kosmetyczki, które doskonale wykonują zabiegi, a dodatkowo wiedzą, jak przywiązać do siebie klienta. Uśmiechnięta i kompetentna recepcjonistka. Zgrany i zmotywowany zespół, który czuje, że jest częścią firmy. Zbudowanie takiej załogi to na pewno cel, a jednocześnie spore wyzwanie dla każdego managera beauty. Pytanie tylko, jak to zrobić.
[/text_block]Nie ma złotego środka i jednej skutecznej metody tworzenia efektywnych zespołów. Są za to nowoczesne narzędzia, które usprawniają komunikację w firmie, wprowadzają przejrzystość pracy i wynagrodzeń, ułatwiają rozliczanie i motywowanie pracowników — słowem pomagają managerowi właściwie kierować zespołem. Przyjrzyjmy się, co potrafi dobry system do zarządzania salonem.
SPRAWNA ORGANIZACJA PRACY
[/text_block]Niewielu managerów ma świadomość, że niezadowolenie zespołu często rozpoczyna się w momencie, gdy do firmy wkrada się chaos i bałagan organizacyjny. Grafiki pracy powstają w ostatniej chwili, potem są zbyt często zmieniane i niekomunikowane w zespole. Czas pracy, a tym samym wynagrodzenia wypłacane są z opóźnieniem. System motywacyjny jest skomplikowany i liczony mało skrupulatnie.
Tymczasem dobry system dla salonów upraszcza, a w zasadzie zmienia cały proces planowania pracy w gabinecie.
Wszystkie grafiki są tworzone w formie elektronicznej i dostępne dla pracowników 24 godziny na dobę. Bez względu na to, gdzie przebywają, mogą oni w każdej chwili zajrzeć do systemu i sprawdzić swój rozkład pracy. Tygodniowe harmonogramy tworzy się błyskawicznie, bo wystarczy powielić, a w razie potrzeby lekko zmodyfikować plan z poprzedniego tygodnia. A jeśli gabinet wykazuje pewną systematyczność w tym obszarze, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ustalić i zapisać w systemie harmonogram na kolejne kilka tygodni lub nawet miesięcy.
Co więcej, wszystko spięte jest od razu z rezerwacją online. Zmiany są automatycznie wprowadzane także na stronie internetowej salonu, bez dodatkowego angażowania pracowników. Z końcem każdego miesiąca niezwykle przydatne okazują się generowane przez system raporty czasu pracy. Oprogramowanie informuje managera o liczbie przepracowanych przez każdego pracownika godzin, w tym czasu rzeczywiście spędzonego na wykonywaniu zabiegu.
W zestawieniu można znaleźć również listę nieobecności w pracy, łącznie z ich powodami, takimi jak urlop, choroba czy też szkolenie. Przygotowanie wynagrodzeń nagle przestaje się kojarzyć z trudnymi wyliczeniami i nie jest już żmudnym obowiązkiem.
ZESPÓŁ, KTÓRY SPRZEDAJE
[/text_block]Kto nie życzyłby sobie pracowników, którzy nie tylko doskonale wykonują swoje zadania, ale jeszcze umiejętnie doradzają klientom, proponując kolejne zabiegi albo sprzedając kosmetyki do pielęgnacji domowej?
Doświadczony i świadomy procesu sprzedaży zespół jest na wagę złota. Rolą managera jest natomiast opracowanie takiego systemu prowizji i motywacji, by pobudził on zespół do większej aktywności. W tym obszarze ponownie przyda się dobry system dla salonów. Elektroniczna karta klienta oraz historia wizyt i zakupów nie tylko ułatwią pracownikom wykonanie zabiegu, ale także pomogą w zwiększeniu sprzedaży. Mogą oni szybko sprawdzić, jaki zabieg wykonali ostatnio, albo który kosmetyk polecili, zapytać o wrażenia i efekt, zaproponować powtórkę lub coś zupełnie nowego.
Co więcej, system automatycznie naliczy pracownikom prowizję od rekomendowanych oraz zrealizowanych przez nich usług i sprzedanych produktów. Profity będą sumowane na koncie danego pracownika, ułatwiając tym samym rozliczenia. Dla obydwu stron — i managera, i pracownika — system jest gwarancją, że wszystko zostało właściwie naliczone, a informacje są przejrzyste i jawne. Okresowe zestawienia wyników mogą być również cenną wskazówką dla osób kierujących zespołem. Szybko można porównać mniej i bardziej efektywnych pracowników — wesprzeć tych, którzy w polecaniu usług i produktów nie czują się pewnie, bądź zaingerować, jeśli zauważymy spadek motywacji w zespole.
ZADOWOLENI I POWRACAJĄCY KLIENCI
[/text_block]Najlepszym sposobem na ocenę pracy zespołu są nie zyski, a zadowoleni klienci. To oni zapewnią ciągłość sprzedaży, a tym samym stabilność firmy. To oni również będą najlepszymi ambasadorami, przyciągającymi do salonu nowych klientów. Jaki procent Twoich gości to klienci powracający? Niewielu właścicieli i managerów salonów potrafi odpowiedzieć na to z pozoru proste pytanie. Często może się wydawać, że widzimy w salonie ciągle te same twarze, lojalnych gości. Tymczasem, po głębszej analizie okazuje się, że to zaledwie kilka procent. Reszta klientów jest już u konkurencji.
Statystyki powracalności klientów stanowią jeden z ważniejszych wskaźników świadczących o jakości usług w salonie i pracy zespołu. To liczba, która odzwierciedla zdolność salonu do utrzymania klientów. Powracalności klientów nie sposób policzyć samemu. Jednak system dla salonów wygeneruje ten raport. Co więcej, dane zostaną zaprezentowane w ujęciu ogólnym albo w podziale na poszczególnych pracowników. Manager ponownie otrzyma narzędzie do oceny efektywności poszczególnych członków zespołu. Wnikliwa analiza może dostarczyć ciekawych informacji — być może pani kosmetolog zupełnie nie odnajduje się w sprzedaży kosmetyków, ale z drugiej strony klienci niemal stoją w kolejce, by właśnie do niej umówić się na kolejny zabieg…
Dane o lojalności klientów to nie jedyne informacje, które pozwalają ocenić pracę zespołu. Odpowiedni system dostarcza także narzędzia do automatycznej oceny i opiniowania usług oraz pracowników. Po każdej wizycie klient otrzyma e-maila z prośbą o ocenę oraz wystawienie komentarza. Dzięki temu jakość pracy zespołu weryfikują sami konsumenci. Pozytywne komentarze mogą posłużyć do promocji salonu i przyciągnąć kolejnych gości, negatywne pomogą managerowi doskonalić pracę podwładnych.
Opinie klientów można też wykorzystać do motywowania zespołu i budowania kultury organizacyjnej — dla przykładu konkurs na pracownika miesiąca, który otrzyma specjalną premię, można przecież oprzeć właśnie na pozytywnych opiniach konsumentów.
Właściwe oprogramowanie to cenny zasób wiedzy na temat pracowników i klientów, a zatem nieoceniona pomoc w obowiązkach managera. Godziny spędzone na wyliczaniu prowizji, podsumowywaniu godzin pracy albo tworzeniu grafików lepiej przecież zainwestować w pracę z ludźmi — motywujące rozmowy, szkolenia czy budowanie zgranego zespołu.
Wszystkie przydatne narzędzia, o których mowa powyżej znajdują się w Versum — najczęściej wybieranym systemie dla salonów w Polsce. Bezpłatne konto testowe można założyć na stronie www.versum.pl.