Rekrutacja pracownika – jak zrobić to dobrze

SPA

STREFA PREMIUM – DZIAŁ BIZNES

[membership_breadcrumbs style=”7″]

— SPACER —

Rekrutacja pracownika – jak zrobić to dobrze

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”18″ font_color=”%23ffffff”]autor: Kalina Ben Sira, właścicielka sieci Klinik La Perla[/text_block]

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

Rekrutacja to proces trudniejszy niż mogłoby się wydawać, zwłaszcza, gdy naszym priorytetem jest znalezienie wysoko wykwalifikowanego personelu. W usługach beauty ma to ogromne znaczenie, ale oprócz wysokich kwalifikacji zawodowych, niezwykle ważne są także umiejętności społeczne. To kosmetolodzy i pracownicy recepcji mają bezpośredni kontakt z klientem, są wizytówką naszej firmy i często głównym powodem, dla którego klienci chcą wracać do naszego salonu.

[/text_block]

Sytuacja na rynku pracy jest obecnie dość trudna. Z jednej strony możemy mówić o rynku pracownika, który może wybierać spośród wielu ofert pracy na dane stanowisko, a z drugiej o dużych trudnościach w znalezieniu odpowiedniego kandydata, gdyż niestety, ale przysyłane CV są często nie do końca zgodne z rzeczywistością, co na szczęście można natychmiastowo zdemaskować na rozmowie rekrutacyjnej. Kandydaci, chcąc zaimponować przyszłemu pracodawcy, często mijają się z prawdą, opisując swoje doświadczenie i umiejętności, dlatego warto sprawdzać także referencje z poprzednich miejsc pracy. Z pewnością pomogą one na etapie selekcji pracowników.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

DOBRY PRACOWNIK FILAREM FIRMY

[/text_block]

— SPACER —

Patrząc na salon beauty z punktu widzenia klienta, firmę tworzą pracownicy, którzy są z nim w bezpośrednim kontakcie, czyli osoby obsługujące recepcję, a także kosmetolodzy. I musimy mieć tego świadomość już na etapie wybierania kandydatów. Szukamy wizytówki dla naszej firmy, dlatego musimy mieć pewność, że jest to osoba z potencjałem, która sprawi, że klienci będą chcieli do nas wracać.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

KOGO TAK NAPRAWDĘ SZUKAM?

[/text_block]

— SPACER —

Zanim rozpoczniemy proces rekrutacji, musimy precyzyjnie określić, kogo tak naprawdę potrzebujemy. Samo stwierdzenie, że „dobrego kosmetologa” to za mało. Musimy mieć ustalony szereg cech i umiejętności, co do których jesteśmy przekonani, że są konieczne do pracy w naszym salonie na danym stanowisku. Poza wymaganym doświadczeniem i specjalizacją, niezwykle istotną rolę odgrywają cechy osobowości.

Nowy pracownik musi zarówno odnaleźć się w zespole, jak i pasować do standardów funkcjonujących w firmie. Dla komfortu własnego i pracownika, konieczne jest także wyraźne określenie obowiązków i zakresu odpowiedzialności pracownika. To pomoże uniknąć nieporozumień na linii przełożony-pracownik, ale także pomoże dobrze wykonywać swoją pracę nowej osobie. Warto również przed rozpoczęciem procesu rekrutacji przeanalizować dotychczasową sytuację personalną w firmie, by wiedzieć, jaki typ pracownika jest przez nas najbardziej pożądany i wpisujący się w charakter naszej firmy, a jaki zestaw cech do tej pory się nie sprawdzał. Nie powielaj starych błędów i nie lekceważ procesu rekrutacji, bo nie można zapominać, jak kosztowny jest późniejszy proces szkolenia nowego pracownika.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

GDZIE I JAK SZUKAĆ?

[/text_block]

— SPACER —

Kanałów dotarcia do kandydatów jest sporo. Najpopularniejszym i najłatwiej dostępnym jest oczywiście internet. Poza platformami, takimi jak pracuj.pl czy praca.pl, szukając pracowników, warto postawić na zakładkę kariery na naszej stronie, a także na reklamę na Facebooku, którą można precyzyjnie targetować do potencjalnych kandydatów. Dobrą możliwością są również portale branżowe, wtedy od razu trafiamy do osób powiązanych z branżą. Wystawianie się na targach pracy oraz tablica ogłoszeń na uczelniach wyższych to również sprawdzone sposoby dotarcia do potencjalnie zainteresowanych osób. Idealną sytuacją jest, gdy nowego pracownika możemy pozyskać z polecenia – takie działanie jest bezkosztowe, a nowy pracownik – sprawdzony i zaufany.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

CV VS. REFERENCJE

[/text_block]

— SPACER —

Po wystawieniu ogłoszenia rekrutacyjnego, do osoby zajmującej się rekrutacją spływają na ogól dziesiątki CV – wtedy zaczyna się bardzo istotny etap selekcji. Jego zasadniczą częścią jest opis doświadczenia i umiejętności. Co powinno nas zaniepokoić? Na pewno zbyt często zmieniane miejsca pracy i ich duża ilość, może być to bowiem znakiem, że dana osoba ma problemy, by odnaleźć się w nowym miejscu pracy, ciągle poszukuje i sami możemy stać się tylko jej kolejnym punktem w CV, po tym oczywiście, jak uprzednio poniesiemy ogromne koszty związane ze szkoleniami. Dlatego warto prosić kandydatów o referencje, dają nam one pewność, że opis w CV jest zgodny z rzeczywistością.

Niestety, kandydaci potrafią w swoich podaniach o pracę wypisywać dziesiątki umiejętności, o których w rzeczywistości nie mają pojęcia. Na szczęście prawidłowo przeprowadzony proces rekrutacji potraf od razu zweryfikować wszystkie te fałszywe informacje.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

SZUKANIE PRACOWNIKÓW A WIZERUNEK FIRMY

[/text_block]

— SPACER —

Rynek pracy w branży beauty stale się rozrasta, konkurencyjność dotyczy nie tylko walki o klienta, lecz także o najlepszych pracowników. I w obu tych przypadkach ogromne znaczenie odgrywa wizerunek marki. Wizerunek pracodawcy jest niezmiernie istotny, nierzadko zdarza się tak, że osoby chętne podjąć pracę, wybierają ofertę proponującą niższe wynagrodzenie, lecz w firmie mającej lepszą reputację. To właśnie reputacja wpływa na sprawny i efektywny proces rekrutacji i musimy o tym pamiętać.

Istotnym działaniem w procesie budowania wizerunku pracodawcy jest również angażowanie pracowników jako ambasadorów swojej marki. Zachowania i opinie pracowników firmy mają ogromny wpływ na myślenie o całej organizacji i są również dobrym sposobem, by zachęcić nowe osoby do pracy w naszej firmie. Już kilka lat temu badania wskazywały, że blisko 90% kandydatów szuka informacji o firmie za pośrednictwem internetu. Dbajmy więc o wizerunek marki w sieci – to też pozwoli nam na pozyskanie najbardziej wartościowych pracowników.

Śmiało można założyć, iż wysoko wykwalifikowanemu pracownikowi zależy na pracy w firmie szczycącej się dobrą opinią. Wizerunek firmy jako pożądanego i wyróżniającego się na rynku pracodawcy jest w tym bardzo pomocny, pomoże przyciągnąć „talenty” i sprawić, by chciały zostać z nami jak najdłużej. Dajmy dobrym pracownikom także szansę, by odszukali i zgłosili się do nas sami. Zakładka kariery na stronie firmy powinna być obowiązkowa.

[membership_sidebar style=”8″ show_children=”Y” title=”STREFA%20PREMIUM”]

[membership_sidebar style=”9″]

CZYTAJ W DZIALE BIZNES:

— SPACER —

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16656″ category=”16667″ opm=”1″]

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

PAMIĘTAJMY O EMPLOYER BRANDINGU

[/text_block]

— SPACER —

Działania mające na celu budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, powinny stanowić część działań komunikacyjnych każdego rozwijającego się salonu. Jest to istotna część zarządzania firmą, która może przyczynić się do ogólnego sukcesu przedsiębiorstwa. Należy pamiętać, że dbanie o employer branding nie ogranicza się tylko do przyciągania nowych kandydatów, ale jest także dobrym sposobem na motywowanie obecnych. Istotne w tej koncepcji zarządzania jest także to, że nie jest to proces chwilowy, funkcjonujący tylko w momencie, gdy szukamy konkretnej osoby na dane stanowisko, ale powinien być prowadzony systematycznie przez cały czas.

Wybiórcze traktowanie employer brandingu może nie przynieść pożądanych rezultatów, a wręcz odwrotny od zamierzonego skutek. Dla przykładu, oferując staże kosmetologom, powinniśmy prezentować im także długofalowa wizję, mianowicie chęć zatrudnienia najlepszych spośród nich. Sama oferta stażu nie wystarczy, by zbudować obraz godnego uwagi pracodawcy, jeśli nie kryją się za tym konkretne oferty pracy w późniejszym czasie. Nie ma tu miejsca na impulsywne i nieprzemyślane działania, bo może to źle się odbić na obrazie firmy jako pracodawcy. Znalezienie dobrze wykwalifikowanych i utalentowanych kosmetologów nie jest łatwym zadaniem, lecz nie niemożliwym.

Zadbajmy w szczególności o wizerunek naszej firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, bo jest to najlepsza droga, by przyciągnąć dobrze rokujących pracowników, czyli takich, którzy podchodzą do pracy ambitnie i chcą z nami pracować. W samej rekrutacji stawiajmy na rzetelność i uczciwość kandydatów. Sprawdzajmy ich umiejętności podczas dni próbnych. Nie zapominajmy o zmieniających się trendach i wymaganiach, jakie stawiają przed nami nowe pokolenia wkraczające na rynek pracy. Jeśli nie mamy intuicji, skorzystajmy z usług firm zajmujących się rekrutacją, ale nie zapominajmy, że to my najlepiej znamy swoje środowisko pracy i firmę – nigdy nie traktujmy procesu rekrutacji lekceważąco.

— SPACER —

CZYTAJ O KOSMETOLOGII:

— SPACER —

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16656″ category=”16794″ opm=”1″]

arrow

[op_liveeditor_element data-style=””][text_block style=”style_1.png” align=”left”]

ROTACJA PRACOWNIKÓW

[/text_block][/op_liveeditor_element]
[op_liveeditor_element data-style=””]
— SPACER —
[/op_liveeditor_element]
[op_liveeditor_element data-style=””][text_block style=”undefined” align=”left”]Wiele firm boi się rotacji pracowników. Co prawda jest to spore zagrożenie, ale na niższych szczeblach trzeba je brać pod uwagę. Rynek beauty rozrasta się w błyskawicznym tempie, ofert pracy dla kosmetologów i recepcjonistów spa jest coraz więcej i często oferowane są w nich pozornie lepsze warunki.

Jeśli pracownik nie wykazuje inicjatywy, staje się roszczeniowy i mało efektywny, to zmiana pracy będzie korzystna dla niego samego, jak i całej firmy. Nie możemy godzić się na stagnację, lepiej jest zatrudnić kogoś nowego, z energią i chęcią do działania. Nie zapominajmy – są to osoby, które są w bliskim kontakcie z klientem. A klient doskonale potrafi wyczuć „ciężką” atmosferę. Dlatego bardzo istotne są dni próbne, na których sprawdzimy, jak pracownik radzi sobie w relacjach z klientem w sytuacjach stresowych, oraz to, jak szybko się uczy i angażuje w pracę.[/text_block][/op_liveeditor_element]

[op_liveeditor_elements][/op_liveeditor_elements]

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

W strefie wiedzy:

[/text_block]

— SPACER —

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16399″ opm=”1″]

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16656″ opm=”1″]

Rekrutacja pracownika – jak to zrobić dobrze?

SPA

Rekrutacja to proces trudniejszy niż mogłoby się wydawać, zwłaszcza, gdy naszym priorytetem jest znalezienie wysoko wykwalifikowanego personelu. W usługach beauty ma to ogromne znaczenie, ale oprócz wysokich kwalifikacji zawodowych, niezwykle ważne są także umiejętności społeczne. To kosmetolodzy i pracownicy recepcji mają bezpośredni kontakt z klientem, są wizytówką naszej firmy i często głównym powodem, dla którego klienci chcą wracać do naszego salonu.

Sytuacja na rynku pracy jest obecnie dość trudna. Z jednej strony możemy mówić o rynku pracownika, który może wybierać spośród wielu ofert pracy na dane stanowisko, a z drugiej o dużych trudnościach w znalezieniu odpowiedniego kandydata, gdyż niestety, ale przysyłane CV są często nie do końca zgodne z rzeczywistością, co na szczęście można natychmiastowo zdemaskować na rozmowie rekrutacyjnej.

Kandydaci, chcąc zaimponować przyszłemu pracodawcy, często mijają się z prawdą, opisując swoje doświadczenie i umiejętności, dlatego warto sprawdzać także referencje z poprzednich miejsc pracy. Z pewnością pomogą one na etapie selekcji pracowników.

 
 
 
DOBRY PRACOWNIK FILAREM FIRMY

Patrząc na salon beauty z punktu widzenia klienta, firmę tworzą pracownicy, którzy są z nim w bezpośrednim kontakcie, czyli osoby obsługujące recepcję, a także kosmetolodzy. I musimy mieć tego świadomość już na etapie wybierania kandydatów. Szukamy wizytówki dla naszej firmy, dlatego musimy mieć pewność, że jest to osoba z potencjałem, która sprawi, że klienci będą chcieli do nas wracać.

 
 
KOGO TAK NAPRAWDĘ SZUKAM?

Zanim rozpoczniemy proces rekrutacji, musimy precyzyjnie określić, kogo tak naprawdę potrzebujemy. Samo stwierdzenie, że „dobrego kosmetologa” to za mało. Musimy mieć ustalony szereg cech i umiejętności, co do których jesteśmy przekonani, że są konieczne do pracy w naszym salonie na danym stanowisku.

Poza wymaganym doświadczeniem i specjalizacją, niezwykle istotną rolę odgrywają cechy osobowości. Nowy pracownik musi zarówno odnaleźć się w zespole, jak i pasować do standardów funkcjonujących w firmie. Dla komfortu własnego i pracownika, konieczne jest także wyraźne określenie obowiązków i zakresu odpowiedzialności pracownika. To pomoże uniknąć nieporozumień na linii przełożony-pracownik, ale także pomoże dobrze wykonywać swoją pracę nowej osobie.

Warto również przed rozpoczęciem procesu rekrutacji przeanalizować dotychczasową sytuację personalną w firmie, by wiedzieć, jaki typ pracownika jest przez nas najbardziej pożądany i wpisujący się w charakter naszej firmy, a jaki zestaw cech do tej pory się nie sprawdzał. Nie powielaj starych błędów i nie lekceważ procesu rekrutacji, bo nie można zapominać, jak kosztowny jest późniejszy proces szkolenia nowego pracownika.

 
 
GDZIE I JAK SZUKAĆ?

Kanałów dotarcia do kandydatów jest sporo. Najpopularniejszym i najłatwiej dostępnym jest oczywiście internet. Poza platformami, takimi jak pracuj.pl czy praca.pl, szukając pracowników, warto postawić na zakładkę kariery na naszej stronie, a także na reklamę na Facebooku, którą można precyzyjnie targetować do potencjalnych kandydatów.

Dobrą możliwością są również portale branżowe, wtedy od razu trafiamy do osób powiązanych z branżą. Wystawianie się na targach pracy oraz tablica ogłoszeń na uczelniach wyższych to również sprawdzone sposoby dotarcia do potencjalnie zainteresowanych osób.

Idealną sytuacją jest, gdy nowego pracownika możemy pozyskać z polecenia — takie działanie jest bezkosztowe, a nowy pracownik — sprawdzony i zaufany.

 
 
CV VS. REFERENCJE

Po wystawieniu ogłoszenia rekrutacyjnego, do osoby zajmującej się rekrutacją spływają na ogół dziesiątki CV — wtedy zaczyna się bardzo istotny etap selekcji. Jego zasadniczą częścią jest opis doświadczenia i umiejętności. Co powinno nas zaniepokoić?

Na pewno zbyt często zmieniane miejsca pracy i ich duża ilość, może być to bowiem znakiem, że dana osoba ma problemy, by odnaleźć się w nowym miejscu pracy, ciągle poszukuje i sami możemy stać się tylko jej kolejnym punktem w CV, po tym oczywiście, jak uprzednio poniesiemy ogromne koszty związane ze szkoleniami. Dlatego warto prosić kandydatów o referencje, dają nam one pewność, że opis w CV jest zgodny z rzeczywistością.

Niestety, kandydaci potrafią w swoich podaniach o pracę wypisywać dziesiątki umiejętności, o których w rzeczywistości nie mają pojęcia. Na szczęście prawidłowo przeprowadzony proces rekrutacji potrafi od razu zweryfikować wszystkie te fałszywe informacje. (…)

Czytaj cały artykuł w BEAUTY INSPIRATION 5/2017>>>


Kalina Ben Sira

właścicielka sieci Klinik La Perla

CZYTAJ TAKŻE:

Musisz wiedzieć, że mamy ciasteczka i możemy ich użyć tylko do tego, byś był bardziej zadowolony z naszych treści. ok więcej