Okres przedświąteczny to dla wielu salonów beauty i spa czas zwiększonego obłożenia. Managerowie nie mogą wtedy narzekać na brak klientów, a raczej na ich spóźnienia i odwoływanie wizyt w ostatniej chwili. Nie pojawienie się na umówionej wizycie to realna strata. To bezdyskusyjne. Ale czy realną stratą nazwałbyś też to, że przed świętami nie udało Ci się zwiększyć sprzedaży voucherów podarunkowych?
Okres przedświąteczny to czas kiedy twoi klienci wydają najwięcej pieniędzy w roku. Nie trzeba ich specjalnie namawiać na dodatkowe zakupy, a jedynie przekonać, by wydali pieniądze u ciebie, a nie na książki, ubrania czy biżuterię. Nie staraj się więc w tym czasie proponować zabiegów, o których istnieniu nie mają jeszcze pojęcia. Skup się na tym, co w tym szczególnym okresie chodzi im po głowie. Nie trudno przewidzieć, że większość z twoich klientek myśli o tym, jak dobrze wyglądać na firmowym spotkaniu wigilijnym i przy świątecznym stole oraz co kupić w prezencie wymagającej teściowej. Odpowiedz na te potrzeby przygotowując ofertę świątecznych voucherów podarunkowych.
USTAL KONKRETNY CEL, BY ZMAKSYMALIZOWAĆ ZYSKI
Cel promocji świątecznej wydaje się oczywisty — zwiększyć przychód. I choć dla managera teoretycznie nie ma znaczenia, jak zostanie on osiągnięty, to warto obrać jedną drogę, bo to znacz-nie zwiększa szanse na powodzenie. Skupienie się na zwiększeniu sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji domowej z pewnością da lepsze rezultaty, niż bliżej nie skonkretyzowane dążenie do ogólnej poprawy.
Każdy salon, który chce poprawić swoje wyniki może zwiększyć obrót poprzez:
• Zwiększenie liczby nowych klientów
• Zwiększenie liczby klientów z polecenia
• Zwiększenie częstotliwości wizyt klientów w ciągu roku
• Zwiększenie wskaźnika powracalności klientów
• „Odzyskanie” byłych klientów
• Zwiększenie sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji domowej
• Sprzedaż dodatkowych zabiegów przy danej wizycie klienta
• Sprzedaż droższych zabiegów w miejsce tańszych
• Sprzedaż pakietów/serii zabiegów
• Sprzedaż bonów podarunkowych
Każdy z powyższych celów może być osiągnięty, kiedy będziesz promować komunikat „tylko w grudniu zniżka 30%”. Jednak możesz zmniejszyć koszty reklamy oraz uzyskać większe zainteresowanie klientów, którzy kupią twój produkt nawet bez zniżki. Wystarczy, że zaczniesz z tak zwanej drugiej strony. Zamiast sprawdzać efekty twojej promocji, najpierw wybierz jej cel i do niego dopasuj najlepszą formę przekazu i ofertę. Zastanów się, który z celów będzie ci najłatwiej osiągnąć, właśnie w tym przedświątecznym okresie, a który byłby dla ciebie najbardziej wymagający. Jeżeli przed świętami zazwyczaj masz wielu klientów, to raczej odłóż na później starania o nowych, czy nagradzanie za polecanie twoich usług znajomym. Oczywiście są to ważne działania, ale będziesz mieć lepsze wyniki, gdy wybierzesz maksymalnie 2-3 cele do osiągnięcia w okresie przedświątecznym. Najważniejszym zadaniem dla większości salonów jest skupienie się na sprzedaży voucherów podarunkowych. Dzięki temu zwiększysz wpływ gotówki do kasy i zapełnisz kalendarz w kolejnych, słabszych miesiącach kolejnego roku. Planując promocję na grudzień weź pod uwagę wyniki, które mogą się pojawić w styczniu czy lutym. Jeżeli teraz, przy zwiększonym zainteresowaniu klientów, nie uda ci się zwiększyć przychodu, to tym trudniej będzie ci przetrwać słabszy miesiąc. Zacznij patrzeć na swoje wyniki modułowo. Oblicz, jaki przychód powinnaś osiągnąć teraz, przy założeniu, że styczeń 2017 będzie tak słaby, jak w poprzednim roku. Całą swoją uwagę skup na promowaniu bonów podarunkowych. Traktuj to jak szansę, która pojawia się tylko raz w roku (…)
Marta Fiłoń
trener biznesu spa&beauty
Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 6/2016