Ulotki to silne narzędzie marketingu w branży beauty. Mogą ułatwić dotarcie z ofertą zabiegową do zainteresowanych nią osób. Jak jednak je tworzyć, aby skutecznie przykuwały uwagę klientek i skłaniały je do wizyty w twoim gabinecie? Gdzie je rozdawać i jak mierzyć ich skuteczność?
Musisz zdecydować, czy chcesz stworzyć jedną ulotkę, z której będziesz korzystać przez dłuższy czas przy różnych okazjach, czy może będziesz drukować mniejsze partie dedykowanych konkretnym wydarzeniom i grupom docelowym. Drugie rozwiązanie jest lepsze, ale wiąże się z większymi kosztami i nakładami pracy. Oczywiście wybór jednego wariantu nie oznacza konieczności rezygnacji z drugiego. Niemniej jednak warto mieć świadomość tych dwóch opcji i różnych celów, które możesz dzięki nim realizować.
CO POWINNO ZNALEŹĆ SIĘ NA ULOTCE?
Ogólna ulotka promująca gabinet może zawierać:
• podstawowe informacje o gabinecie/ pracujących w nim specjalistach — postaw na opis, który zapadnie w pamięci klientki, unikaj oklepanych, niewiele mówiących sloganów
• przegląd oferty, krótkie opisy najlepszych zabiegów — nie musisz opisywać wszystkiego od A do Z, bo ulotka będzie ciężka w odbiorze — postaw na zabiegi, które cię wyróżniają i w których jesteś dobra,
• informacje kontaktowe i wskazówki dojazdu — telefon, email, adres, mapka, www, media społecznościowe itd. Jeśli masz więcej miejsca, dodaj do ulotki krótki tekst, np. artykuł poradnikowy, dzięki któremu będzie ona bardziej atrakcyjna dla klientek. Warto wstawić również zdjęcie przed i po, zaproszenie na bezpłatną konsultację lub rabat na wybrany zabieg.
Ulotka powinna być spójna wizualnie z logo, wystrojem i innymi materiałami reklamowymi. Warto zadbać o estetyczną grafikę i profesjonalny druk. Zanim wydrukujesz kilka tysięcy ulotek, poproś w drukarni o testowy wydruk i sprawdź, jak one prezentują się w rzeczywistości. Unikaj drukowania dat, nawiązań do jednorazowych promocji, aktualnych wydarzeń. Jeśli ulotki mają Ci służyć przez dłuższy czas, powinny być maksymalnie uniwersalne. Jeśli nie musisz, nie wstawiaj również cen zabiegów, bo po każdej zmianie cennika będziesz zmuszona drukować nowe ulotki.
NAJLEPSZE EFEKTY DAJĄ ULOTKI SPERSONALIZOWANE
Są znacznie skuteczniejsze, ale ich tworzenie wymaga większych nakładów finansowych. Musisz zainwestować w kilka projektów i kilka wydruków o mniejszych nakładach, które wiążą się z dużo wyższym kosztem wydruku pojedynczej ulotki. Dlaczego mimo wyższych kosztów warto personalizować treść ulotek?
Do gabinetu kosmetycznego udajemy się zwykle z jakimś konkretnym problemem. Wybierając się do nieznanego nam wcześniej miejsca, nie mamy gwarancji, że problem zostanie rozwiązany. Co więcej, często nie uświadamiamy sobie, że rozwiązanie naszego problemu możemy znaleźć w gabinecie kosmetycznym.
PRZYKŁAD: W okolicy twojego gabinetu jest duży biurowiec. Tworzysz ulotki, w których opisujesz zabiegi dla zapracowanych — krótkie i skuteczne (ze zdjęciami przed i po) zabiegi lunchowe, a także skuteczne masaże, które pomogą poradzić sobie z problemem bolących od siedzenia przy komputerach pleców. Gdybyś rozdała zwykłe ulotki promujące gabinet, uzyskałabyś pewnie reakcję w stylu „aha, ok — może kiedyś zajrzę”. Jeśli trafisz na osoby (a jest duża szansa, że trafisz), które:
• chcą iść do gabinetu, ale pracują do późna — mają do dyspozycji jedynie 45 minut przerwy obiadowej,
• od dawna zmagają się z bólem pleców, ale do tej pory nie miały motywacji, żeby coś z tym zrobić, jest duża szansa, że zyskasz wielu potencjalnych klientów. Wszyscy jesteśmy zabiegani, zapracowani. Takie rozwiązanie podane „na tacy” jest dobrym sposobem na przebicie się przez setki podobnych do siebie komunikatów.
Wszyscy jesteśmy zabiegani, zapracowani. Takie rozwiązanie podane „na tacy” jest dobrym sposobem na przebicie się przez setki podobnych do siebie komunikatów.
JAK TWORZYĆ ULOTKI DLA KONKRETNEJ GRUPY DOCELOWEJ?
Warto przeanalizować następujące cechy charakterystyczne naszej grupy docelowej:
• płeć — inaczej będzie wyglądała ulotka skierowana do kobiet, a inaczej do mężczyzn (kolorystyka, treść, argumenty, oferowane zabiegi)
• wiek — głównie w kontekście zabiegów dopasowanych do preferencji wybranej grupy wiekowej, ale też uwzględniając styl komunikacji: inny będzie np. w przypadku nastolatek, a inny w komunikacji z dojrzałymi kobietami
• styl życia, potrzeby — inaczej będzie wyglądała ulotka dedykowana osobom przygotowującym się do ślubu (którą rozdasz na targach ślubnych), a inaczej promująca zabiegi wyszczuplające (przeznaczona dla klientek pobliskiej siłowni).
Jeśli masz konkretny pomysł, naszkicuj go na kartce papieru, dołącz zdjęcia, które ci się podobają lub przykłady ulotek w podobnym stylu. Z takimi wskazówkami grafik celniej i szybciej stworzy projekt, który ci się spodoba. (…)
Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 6/2018>>> (możesz szybko kupić ewydanie)
Anna Wydra-Nazimek
Specjalista do spraw beauty marketingu, właścicielka NEZA Group, zajmującej się doradztwem i wsparciem marketingowym dla branży kosmetologicznej. Autorka bloga Gabinet od zaplecza, www.gabinetodzaplecza.pl