Nowoczesny marketing oferuje nam dzisiaj bardzo wiele skutecznych i efektywnych sposobów reklamy. Promowanie się na Facebooku czy w Google stało się już standardem i nierzadko pochłania cały budżet przeznaczony na reklamę w małej firmie. To bardzo dobrze, pod warunkiem, że nie zaniedbujesz tradycyjnych możliwości reklamowych, które masz pod ręką.
Nie jest tajemnicą, że najłatwiej jest zdobyć klienta, który znajduje się najbliżej firmy. Ktoś, kto właśnie przechodzi obok, prędzej zajrzy do środka, niż nawet bardzo zainteresowana osoba, klikająca reklamę na Facebooku, ale znajdująca się w odległej dzielnicy miasta. Jest tylko jeden warunek, przypadkowy przechodzień zajrzy do środka, jeśli zadbasz o reklamę zewnętrzną.
Znam kilku przedsiębiorców, którzy możliwości reklamy zewnętrznej wykorzystują na potęgę, można nawet powiedzieć, że solidnie przesadzają. Nie zostawiają żadnego wolnego miejsca bez tablicy reklamowej. Czasami całe budynki wyglądają jak kolorowe choinki, bo oprócz zwykłych tablic informacyj-nych obwieszone są też wyświetlaczami, które z daleka mrugają czerwonym światłem. Czy to nie wygląda tandetnie? Owszem, ale co z tego, skoro klientów nigdy im nie brakuje? Intuicja im pod-powiada — chcesz zarabiać, to musisz być widoczny. Z kolei wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca miał problemy ze sprzedażą, widoczność nie była najlepsza. Szyld był skromny, mały, zakurzony i niewidoczny lub w ogóle go nie było. Brakowało jakiejkolwiek reklamy zewnętrznej i nawet zainteresowany klient „pozyskany z internetu” miał problem z odnalezieniem salonu, w którym umówił właśnie pierwszą wizytę. Coś w tym musi być. Jeśli nie chcesz tracić klientów, którzy właśnie znajdują się najbliżej, musisz zadbać o odpowiednią reklamę zewnętrzną i w obrandowanie.
Jeśli nie chcesz tracić klientów, którzy właśnie znajdują się najbliżej firmy, musisz zadbać o odpowiednią reklamę zewnętrzną i w najbliższej okolicy. Jakie formy reklamy zewnętrznej zastosować i w jaki sposób z nich korzystać?
SZYLD
Przed wejściem do salonu powinien być szyld reklamowy. Sęk w tym, że wielu przedsiębiorców o tym zapomina, albo zupełnie lekceważy jego rolę w zdobywaniu nowych klientów. W branży kosmetycznej i fryzjerskiej klienci z tak zwanej ulicy mogą stanowić duży odsetek wszystkich gości. Skąd mają dowiedzieć się o firmie, obok której przechodzą, jeśli szyld jest mały, nudny lub w ogóle go nie ma? Dobrze widoczny szyld to podstawa. Często jego powierzchnia jest dość ograniczona, więc pojawia się pytanie, co na nim umieścić. Przede wszystkim powinny tam być nazwa i logo firmy. Logo to pierwszy komunikat wysyłany do klienta. Nie jest on przypadkowy, a niesie ze sobą ściśle określoną informację. To znak graficzny, który przedstawia firmę, wyraża wartości, często też określa charakter działalności. To symbol, pewien skrót myślowy, przedstawiający ideę i filozofię firmy. Idealne logo nie jest jednak ilustracją tego, co robi firma. Jest wizualnym symbolem jej ducha i osobowości. To najbardziej elastyczne narzędzie marketingowe, a także najtańszy sposób na odróżnienie się od konkurencji i podniesienie wartości firmy w świadomości klienta. Widząc logo, klient już z daleka może zorientować się, jakiej oferty powinien spodziewać się na miejscu. Jednak nie zawsze logo jest tak bardzo czytelne i oczywiste dla klienta, dlatego na szyldzie warto umieścić hasła opisujące podstawowy zakres usług, np.: kosmetyka, fryzjer itp.
WITRYNY
Jeśli posiadasz duże witryny okienne, warto je wykorzystać na reklamę. Oprócz logo i grafiki można umieścić tam kilka pozycji z oferty, koniecznie z ceną. Dokładna oferta zawsze przy-ciąga uwagę znacznie lepiej niż ogólny zakres usług. Po zmianie takiej witryny w pewnej firmie usługowej już od pierwszego dnia pojawiali się zupełnie nowi klienci prosto z ulicy. Tylko pierwszego dnia po zmianie szyldu firma zdobyła czterech nowych klientów, którzy weszli do środka dzięki zwracającej uwadze reklamie i wypisanym usługom na szybie. Teraz każdego dnia co najmniej kilka osób wchodzi do środka dzięki lepszej reklamie na witrynie okiennej.
POTYKACZ
Często zapominana forma reklamy — zewnętrzne standy i potykacze — może być wbrew pozorom bardzo skuteczna. Każdego dnia prawdopodobnie wielu potencjalnych klientów przechodzi w pobliżu twojej firmy. Wystarczy zwrócić ich uwagę atrakcyjną i cie-kawą reklamą, a z pewnością zechcą zajrzeć do środka. Poza tym, to jedna z tańszych form reklamy. Zewnętrzny stand reklamowy można zamówić już za kilkaset złotych. Jednak aby wyróżnić swoją ofertę, nie zamawiaj tradycyjnej prostokątnej tablicy. Zamów stand z wyciętym wzorem i koniecznie umieść kieszonkę na ulotki. Zaakcentowana grafika, poprzez wycięcie kształtu po obrysie, to niebanalne rozwiązanie, które przyciągnie potencjalnych klientów. Każdy przechodzień, który zainteresuje się reklamą, sięgnie po ulotkę i w wolnej chwili zapozna się z ofertę. To bardzo ważne, aby umieścić kieszonkę z ulotkami. Nie każdy ma czas i ochotę wchodzić od razu do środka. (…)
Michał Kowalski
zyskownafirma.pl
Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 5/2016