Rekrutacja to kluczowa, ale też niełatwa, część prowadzenia biznesu. W branży usług beauty jest o tyle trudniej, że ze względu na jej specyfikę, sprawdzeniu nie podlega tylko jego wiedza i umiejętności kandydata, ale też jego empatia i dopasowanie do filozofii miejsca i zespołu. Jak więc sprawdzić czy dana osoba będzie dobrym pracownikiem, zostanie dobrze przyjęta przez zespół i klientów?
Oczywistym jest, że kandydat starający się o pracę podczas rozmowy przedstawia się w jak najlepszym świetle. Dlatego zadaniem rekrutującego jest takie prowadzenie rozmowy, aby wydobyć z danej osoby jak najwięcej informacji, które pomogą stworzyć jego profil osobowościowy i tym samym dać odpowiedź czy pasuje on do naszych wymagań.
Jakie pytania zadawać podczas rekrutacji, żeby później nie zwalniać? Żeby zobaczyć kim ta osoba naprawdę jest, jakie ma wartości i prawdziwe intencje. Zapytaliśmy o to Katarzynę Czeladko, dyrektor spa & wellness Zdrojowa Hotels, która na co dzień szefuje sześciu hotelowym spa. Oto pytania przez nią wymienione:
- Dlaczego wybrała Pani ten zawód? Dlaczego zdecydowała się Pani zostać kosmetologiem/masażystką? (pytanie pozwala sprawdzić rzeczywiste stosunek do wykonywanego zawodu, a tym samym czy ma w nim pasję, czy też nie)
- W jakim kierunku chciałaby się Pani rozwijać jako kosmetolog? (pytanie pozwala sprawdzić, czy w naszym salonie jesteśmy w stanie taki rozwój zapewnić lub też może będzie to okazja, aby dana osoba poprzez swoje umiejętności poszerzyła portfolio usług salonu)
- Czego oczekuje Pani po pracy w naszym gabinecie/spa?
- Dlaczego zmieniła Pani pracę? (pytanie pozwala sprawdzić czy osoba jest kulturalna i delikatna czy też zbyt wylewna i nie mająca oporów w wytykaniu błędów)
- Jakimi wartościami Pani się kieruje w swoim życiu? (pytanie pozwala sprawdzić czy pracownik odnajdzie się w zespole, czy będzie pasował do filozofii obiektu)
- Jakie cechy powinien mieć Twój idealny przełożony? (pytanie pozwala sprawdzić jak pracować później z daną osobą, aby ta współpraca układała się dobrze)
- Czy ma Pani jakieś pytania do mnie? (pytanie pozwala sprawdzić, czy kandydat będzie rzeczywiście zaangażowany)
- Jakie ma Pani oczekiwania finansowe?
- Jakiej wielkości obroty miała Pani w poprzednim miejscu pracy? (pytanie pozwala sprawdzić efektywność pracownika i jego umiejętności sprzedażowe)
- Co uważa Pani za najtrudniejszy moment w życiu zawodowym i jakie ma z tego wnioski (pytanie pokazuje jak kandydat radzi sobie ze stresem i sytuacjami kryzysowymi)
Powyższe pytania pochodzą z rozmowy live z Katarzyną Czeladko „Jak dziś rekrutować pracowników. Z doświadczeń managera”. Całą rozmowę możesz obejrzeć tu: https://www.facebook.com/BEINSPIRATIONpl/posts/2644446195805278/
Widzowie podczas live’u podawali też swoje pytania sprawdzające prawdziwe „oblicze kandydatów”. Oto kilka z nich:
– Jakie ma Pani plany na przyszłość?
– Co może Pani wnieść do naszego zespołu?
– Dlaczego wybrała Pani akurat nasz salon?
– Gdzie Pani pracowała wcześniej, ponieważ chciałabym zadzwonić do Pani pracodawcy po referencje?