Krótsze dni, mniej słońca i niższy poziom energetyczny naszego organizmu to cechy charakterystyczne sezonu zimowego. Gdy w powietrzu wisi smog, ludzie coraz mniej czasu spędzają na spacerach i „zaszywają się” w domowym zaciszu. W gabinetach kosmetycznych może pojawić się natomiast niepokojąca myśl, że część klientów wróci do nas dopiero na wiosnę. Czy tak musi być w rzeczywistości?
Nasi klienci zapewne zauważą zmiany w kondycji swojej skóry wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego. Cieple i suche powietrze wysusza ją w wyniku zwiększonej ucieczki wody z naskórka. Ponadto tak lubiane podczas chłodnych wieczorów gorące kąpiele i kosmetyki myjące z tanimi i popularnymi SLS-ami będą potęgować ten proces, usuwając składniki tłuszczowe z bariery naskórkowej.
Gdy natomiast na zewnątrz temperatura spadnie poniżej zera stopni Celsjusza i naszą skórę będzie smagał wiatr i mróz, zaczną się prawdziwe kłopoty skóry: suchość, łuszczenie, zaczerwienienie, podrażnienie, uczucie pieczenia, a nawet mikrourazy naskórka. Przy nadszarpniętej barierze naskórkowej nasilać się też będą problemy dermatologiczne, jak AZS, trądzik pospolity czy różowaty. W tym ostatnim przypadku istotne znaczenie ma także różnica temperatur między tymi dodatnimi, panującymi w domu a ujemnymi na zewnątrz. Jest to czynnik etiopatologiczny w powstawaniu teleangiektazji i pogarszaniu stanu cery naczyniowej.
ZIMOWA OFERTA GABINETU KOSMETYCZNEGO
W ofercie gabinetu kosmetycznego warto postawić na cztery zasadnicze grupy zabiegów:
• regenerujące skórę po lecie, jak peelingi, mezoterapia i fotoodmładzanie laserowe
• zabiegi wzmacniające barierę naskórkową
• aromatyczne masaże „na ciepło”
• zabiegi bankietowe szczególnie popularne w okresie świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra.
Skóra po lecie wymaga odświeżenia, nawilżenia, rozjaśnienia przebarwień posłonecznych i regeneracji, dlatego klienci gabinetów wybierają eksfoliację kwasami, peeling retinolowy, wodorowy, mikrodermabrazję, oksybrazję itp. W efekcie staje się ona gładka i odnowiona, opalenizna jest wyrównana, a pory skóry udrożnione i oczyszczone. Ponadto dochodzi do stymulacji komórek skóry, co działa odmładzająco.
Równie skutecznym zabiegiem jest mezoterapia, ponieważ wielokrotne iniekcje pobudzają naturalne procesy regeneracji skóry i jednocześnie torują drogę substancjom aktywnym zawartym w koktajlu. Jest to wiodący zabieg biorewitalizacji skóry i działań anti-aging.
Fotoodmładzanie laserowe to popularny zabieg wśród klientów, którzy nie lubią iniekcji, a oczekują szybkich efektów. Światło o dużej mocy z jednej strony uszkadza włókna tkanki łącznej, pobudzając ich regenerację, a z drugiej strony napina zbyt wiotką skórę dojrzałą. Zabiegi takie warto ofertować w pakietach, które będzie można realizować przez kolejne dwa lub trzy miesiące, np. od listopada do grudnia, zakładając, że nie będzie srogiej zimy, która jest przeciwwskazaniem dla tego typu procedur. Przykładowo, pakiet trzech zabiegów można oferować ze zniżką np. 15%, a sześć zabiegów w promocji minus 30% z płatnością z góry, abyśmy mieli pewność, że klientka jest zdecydowana na regularną pielęgnację.
SKŁADNIKI NA ZIMĘ
Zabiegi wzmacniające barierę naskórkową są idealne w sezonie jesienno-zimowym, ale również dla osób ze skórą suchą, wrażliwą i atopową niezależnie od pory roku. Odpowiednia kompozycja składników aktywnych uszczelnia naskórek i powleka jego powierzchnię filmem ochronnym, zmniejszając ucieczkę wody i regulując rogowacenie warstwy rogowej. Należą do nich: niezbędne nie-nasycone kwasy tłuszczowe, pochodzące z olejów roślinnych, ceramidy, trójglicerydy, sterole roślinne itp.
Dzięki antyoksydantom i filtrom przeciwsłonecznym (witaminy A, C, E, B3, flawonoidy roślinne, związku cynku, tytanu, platyny) chronią przed promieniowaniem ultra-fioletowym, smogiem, a coraz częściej światłem niebieskim emitowanym przez laptopy, tablety i telefony komórkowe. Zawierają też składniki łagodzące podrażnienia (beta-glukan, alantoinę, d-pantenol, aloes, jeżówka) i uszczelniające naczynia krwionośne (kasztanowiec, arnika, bluszcz), aby zmniejszać reaktywność skóry na bodźce zewnętrzne.
W zabiegach takich możemy stosować maski złuszczająco-dotleniające, serum wprowadzone przy pomocy mezoterapii bezigłowej lub infuzji tlenowej, maski w płacie typu „druga skóra” lub „do spania” bez konieczności zmywania.
ULGA DLA UST
Atrakcyjnym uzupełnieniem zabiegów pielęgnacyjnych na twarz zimą będzie dodatek w postaci krótkiej procedury pielęgnującej często spierzchnięte i łuszczące się usta. Składa się on z peelingu, maski w płacie i balsamu regenerującego.
Ten mini zabieg może być związany z symbolicznym kosztem dla klienta lub stanowić gratisowy dodatek, jeśli możemy sobie na coś takiego pozwolić.
MASAŻ NA ZIMĘ W PAKIECIE
Aromatyczne masaże „na ciepło” to nie tylko sposób na zimowe wieczory, ale również świetny pomysł na prezent dla bliskiej osoby. Rozluźniająco na napięte mięśnie, relaksująco i kojąco na zmysły działają masaż stemplami ziołowymi, gorącymi kamieniami bazaltowymi, gorącą czekoladą lub aromatyczną świecą.
Ponieważ masaże nie wymagają takiego nakładu finansowego ze strony właściciela gabinetu, jak zabiegi pielęgnacyjne, estetyczne czy aparaturowe, warto sprzedawać je w pakietach z zabiegami pielęgnacyjnymi, np.: zabieg wzmacniający skórę plus masaż stemplami ziołowymi pleców 30% taniej. Masaż w pakiecie może dotyczyć nie tylko pleców, ale również dłoni, stóp lub skóry głowy.
NA WIELKIE WYJŚCIA
Ostatnia grupa to zabiegi bankietowe, o których warto pomyśleć już w listopadzie. Będzie to świetna okazja, aby zaoferować je naszym klientom jako prezent dla bliskiej osoby. Bon podarunkowy będzie można zrealizować przed świętami lub Sylwestrem. Zabiegi na „wielkie wyjście” dają natychmiastowe efekty i nie wymagają czasu na rekonwalescencję oraz gojenie skóry.
Należą do nich: eksfoliacja kwasem migdałowym i laktobionowym lub ich mieszankami, zabiegi silnie liftujące z peptydami, brow henna, która jest naturalna i bardziej trwała od innych tego typu preparatów czy ostatni hit — BB Glow, który rozświetla skórę i wyrównuje jej koloryt.
COŚ WIĘCEJ…
Edukacja naszych klientów jest równie istotną kwestią, jak samo wykonywanie zabiegów kosmetycznych. W ten sposób wzbudzamy ich świadomość na temat potrzeb skóry, co docelowo przekłada się na decyzję o zapotrzebowaniu na konkretny krem i zabieg.
W odniesieniu do pielęgnacji skóry zimą, zwracamy uwagę na aplikację kremu ochronnego z minimalnym filtrem SPF 15, makijażu i pudru na zakończenie, aby zabezpieczyć skórę odpowiednią liczbą warstw w mroźne dni. Jest to szczególnie istotne w przypadku skóry delikatnej — suchej, wrażliwej i naczyniowej. Jeśli poruszamy się samochodem i pracujemy w klimatyzowanych pomieszczeniach, należy na to jednak uważać, ponieważ zwłaszcza skóra tłusta i mieszana mogą być zbyt obciążone i może to pogarszać ich kondycję, zwiększając skłonność do zanieczyszczeń.
W pielęgnacji domowej należy uważać na stosowanie gorącej wody, wysuszających kosmetyków i peelingów drobnoziarnistych, które mogą potęgować problem suchości i podrażnień skóry. Pamiętajmy również o skórze dłoni i ochronie ust. Miłym akcentem dla naszych klientów będzie też drobny upominek na święta w postaci mini kosmetyku lub kosmetycznego gadżetu.
Działaj krok po kroku
Zainteresuj klientów zabiegami kosmetycznymi w okresie zimowym:
1. Ustal grupę docelową i jej aktualne potrzeby (spośród twoich stałych klientów lub potencjalnej grupy nowych).
2. Wybierz zabiegi, które będziesz promować: na twarz, ciało, masaże częściowe, zabiegi bankietowe i inne.
3. Stwórz odpowiednią ofertę: 1) pakiet, np. „seria zabiegów ze zniżką” lub „zabieg plus krem ze zniżką”, 2) gratis, np. „przy zakupie zabiegu pielęgnacyjnego na twarz — mini zabieg na usta gratis”, 3) bon podarunkowy na zabieg lub zabieg plus krem.
4. Promuj swoją ofertę wśród stałych klientów, jako kontynuację dotychczasowej pielęgnacji, jako pomysł na prezent, a także wśród potencjalnej grupy nowych klientów na Facebooku, instagramie itp.
5. Realizuj zabiegi do 31 grudnia z korzyścią dla klientów, którzy będą chcieli się przygotować do świąt lub Sylwestra oraz z korzyścią dla ciebie.
Artykuł pochodzi z Beauty Inspiration 6/2018>>> (możesz szybko kupić ewydanie)
Ewa Szmaj-Kupny
doktor nauk o zdrowiu, magister kosmetologii, ekspert kosmetologii, wykładowca akademicki, właściciel i szkoleniowiec w firmie Kosmetologia praktyczna dr Ewa Szmaj. Specjalizuje się w kosmetologii pielęgnacyjnej, estetycznej i holistycznej, www.ewaszmaj.pl