Święta kalendarzowe to świetna okazja na zwiększenie sprzedaży w spa i salonach beauty, na przykład poprzez oferowanie voucherów prezentowych. Tych najbardziej znanych świąt, jak Walentynki, Dzień Kobiet czy Święta Bożego Narodzenie, jest tylko kilka w roku. Dlaczego by nie zarabiać przy innych świętach i okolicznościach? Okazji do przygotowania akcji specjalnej czy promocji może być bardzo wiele. Oto kilka podpowiedzi świąt typowych i nietypowych oraz możliwości ich wykorzystania w promocji twojego biznesu.
Najważniejsze jest, abyś odpowiedział sobie na pytanie, po co robisz promocje świąteczne? Jeżeli są one dla ciebie okazją do sprzedania twoich usług ze zniżką, to nigdy nie wyplączesz się z błędnego kręgu coraz niższych cen. Zachęcam, by o wszelkich świętach kalendarzowych i popularnych wydarzeniach myśleć trochę inaczej.
Po pierwsze okoliczności te są pretekstem do zwrócenia uwagi na twoją ofertę. Dzięki temu możesz umieścić zachęcającą treść na twoim Facebooku. I nie chodzi tu o to, że np. z okazji Dnia Kobiet umieszczasz na swoim profilu „pocztówkę” z napisem „wszystkim kobietom życzymy wszystkiego najlepszego”.
Po drugie, święta to doskonała okazja do podrzucenia pomysłu twoim obecnym lub przyszłym klientom, aby sprawili prezent sobie lub bliskim. Dlatego zamiast skupiać się na podkreślaniu bardzo znaczącej zniżki, postaraj się podkreślić to, jak bardzo mama, siostra, koleżanka czy partner twoich odbiorców zasługuje na spędzenie czasu pod twoją profesjonalną i troskliwą opieką.
Po trzecie i najważniejsze, to jeden z kluczowych momentów, który znacząco wpływa na liczbę twoich stałych klientów. Aby ktoś regularnie korzystał z twoich usług i polecał ciebie jako dobrego specjalistę, musi pojawić się u ciebie przynajmniej raz. Każdy chciałby mieć wielu lojalnych klientów, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że pierwsza wizyta jest bardzo ważna. Dlatego oprócz przygotowania atrakcyjnej zachęty do spróbowania twoich usług od razu pomyśl, w jaki sposób będziesz zachęcać do kolejnych wizyt.
CO ŚWIĘTOWAĆ?
Oprócz oczywistych i popularnych świąt zwróć uwagę także na okoliczności, które zawierają się w kalendarzu nietypowych świąt. Potraktuj je z przymrużeniem oka i pamiętaj, że takie „świętowanie” jest w głównej mierze pretekstem do zwrócenia uwagi właśnie na twoje usługi. Dzięki temu twoja oferta ma szansę się wyróżnić wśród innych już znanych wpisów, np. na Facebooku, gdzie dominują zdjęcia modelek i typowe zachęty: zapraszamy na zabiegi ABC. (…)
• odmładzania, • pięknego ciała, • zdrowej cery, • odchudzania, • pięknych paznokci, • przygotowania do lata, • akcja bikini, • nowinek kosmetologicznych, • metamorfozy etc.
JAK ŚWIĘTOWAĆ?
Do akcji promocyjnej z okazji wybranego święta można podejść na dwa sposoby – spontaniczny lub zaplanowany.
„ŚWIĘTOWANIE” W SPOSÓB SPONTANICZNY
Do tego służą święta spoza popularnego kalendarza. Wystarczy, że danego dnia umieścisz na Facebooku komunikat z przymrużeniem oka i zachęcisz do skorzystania z oferty dnia, np.
Dzień Dobrych Uczynków
• umieść ofertę – Świętuj z nami dzień Dobrych Uczynków – kup voucher na zabiegi, a 10% ich wartości będzie przeznaczone na wakacje dla dzieci z domu dziecka nr 8.
Światowy Dzień Soku
• napisz o dobroczynnym działaniu soków na zdrowie człowieka,
•umieść ofertę: Świętuj z nami Światowy Dzień Soku -> do każdego zabiegu serwujemy zdrowe soki owocowo-warzywne.
By to profesjonalnie zorganizować, możesz zaprosić do współpracy firmę, dystrybuującą wyciskarki/sokowirówki, która chętnie wykona dla ciebie pokaz możliwości ich urządzenia i zapewni poczęstunek twoim klientkom.
Międzynarodowy Dzień Owoców
• napisz notkę o tym, jakie owoce zawierają najwięcej witamin,
• umieść ofertę: Świętuj z nami Międzynarodowy Dzień Owoców – dziś owocowy peeling całego ciała -50% do masażu.
Dzień bez telefonu komórkowego
• napisz o tym, że telefony komórkowe oprócz dużego ułatwienia w nawiązywaniu kontaktów przyczyniły się do osłabienia osobistych spotkań,
• umieść ofertę: Dziś dzień bez telefonu komórkowego i dlatego nie przyjmujemy zapisów na zabiegi – przyjdź, poczekaj, spędź dzień z innymi ludźmi na rozmowie, a my umilimy ci czas pyszną kawą i ciastkiem.
Inne propozycje „świąt”: Dzień Czerwonego Kapturka, Międzynarodowy Dzień Piwa, Światowy Dzień Uśmiech, Dzień Rozrzutności, Dzień Osób Nieśmiałych, Dzień Pozytywnego Myślenia, Dzień Pozdrawiania Blondynek.
„ŚWIĘTOWANIE” W SPOSÓB ZAPLANOWANY
Zaplanowane to znaczy, że promujesz zakup twoich usług i kosmetyków na minimum 2 tygodnie przed określonym wydarzeniem (np. Dniem Kobiet) oraz docierasz różnymi kanałami (Facebook, strona internetowa, witryna, plakaty w salonie etc.) do klientów z informacją o ofercie specjalnej. Przygotowanie twoich działań powinno być skoncentrowane na informowaniu klientów, że zbliża się wyjątkowe święto, przypominaniu, że powinni właśnie teraz skorzystać z twojej propozycji oraz (jeżeli to możliwe) na pokazaniu relacji z danego wydarzenia. Takie zaplanowane i wcześniej opracowane wydarzenia w twoim salonie to wszystkie popularne i znane święta (np. Dzień Matki, Dzień Kobiet etc.) oraz twoje ustalone, tematyczne miesiące (np. miesiąc modelowania sylwetki). (…)
Marta Fiłoń trener biznesu spa&beauty
Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 2/2016 – wydanie drukowane/e-wydanie