Media społecznościowe, w tym najpopularniejszy z nich Facebook, są nie tylko platformą do kontaktu czy źródłem informacji i rozrywki. To również znakomite narzędzie marketingowe, zwłaszcza w przypadku niektórych branż, do których z pewnością zaliczają się salony spa i beauty. Jak skutecznie wykorzystać to narzędzie?
Na Facebooku jest wielu potencjalnych klientów, do których warto trafić ze swoim przekazem marketingowym, zarówno bezpłatnym, jak i płatnym, zwiększyć świadomość marki czy sprzedać konkretne usługi. Portal ten nieustannie rozwija się technologicznie i wprowadza nowe funkcjonalności. Wiele z nich można wykorzystać przy prowadzeniu strony firmowej, warto więc śledzić na bieżąco nowości w tej kwestii. Poznaj kilka sposobów na zwiększenie widoczności salonu beauty na Facebooku i w ostatecznym rezultacie sprzedaży swych usług.
STOSUJ PŁATNĄ REKLAMĘ
Mylne jest przekonanie, że reklama musi być kosztowna. Dotyczy to zwłaszcza reklamy internetowej, a tym bardziej promocji na Facebooku. Zainwestowanie jedynie 100-200zł w ciągu miesiąca może przełożyć się na kilkukrotne zwiększenie audytorium naszych publikacji oraz trafienie z przekazem internetowym do dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej, przy niskim koszcie jednostkowym.
PROMOCJA POSTÓW
Zasięg całkowity postu to liczba osób, która zobaczyła ten właśnie wpis. Jest to tzw. zasięg organiczny (naturalny).
Algorytmy Facebooka są jednak tak ustawione, że tylko małej części fanów profilu wyświetli się dany post. Nawet drobne kwoty przeznaczone na ich płatną promocję mogą znacznie zwiększyć zasięg, a tym samym oddziaływanie wpisów. Poniżej przykłady zastosowania płatnej promocji postów w wysokości 5 zł na fanpage’u jednego z salonów beauty – klientów HMG.
Jest to nowo założony profil, dlatego liczby bezwzględne nie są wysokie – proszę jednak zobaczyć, jaka jest różnica w całkowitym zasięgu obu postów (a publikację postów dzieli jedynie jeden dzień). Na pomarańczowo jest zaznaczony dodatkowy zasięg danego posta, wygenerowany dzięki płatnej promocji. Jak widać w znacznym stopniu przewyższa on zasięg organiczny (bezpłatny).
Post niepromowany:
Post promowany:
KAMPANIE NA POLUBIENIA
Jeśli nasz profil na FB ma stosunkowo małą liczbę fanów, warto pomyśleć nad dodatkową kampanią na polubienia. W krótkim czasie można pozyskać bardzo dużo fanów o określonej charakterystyce, na której nam zależy – przykładowo grupę kobiet w interesującym nas wieku i zamieszkujących daną lokalizację czy osoby należące do wyższej klasy średniej. Przy wybraniu grupy docelowej, która faktycznie wykaże zainteresowanie naszą stroną, możemy zejść nawet poniżej złotówki za jedno polubienie (poniżej przykład).
KAMPANIE Z LINKIEM NA STRONĘ SALONU
Kampania z celem na przejścia to tani sposób, żeby ściśle określeni odbiorcy trafili na naszą stronę www i zapoznali się zarówno z samym salonem, jak i konkretną ofertą firmy. Jeśli grupa, którą wybierzemy w targetowaniu, będzie chętnie reagować na przekaz reklamowy, a ten ostatni będzie atrakcyjny wizualnie oraz zrozumiały i spójny pod względem tekstowym, to można osiągnąć jednostkowy koszt za kliknięcie grubo poniżej złotówki, a nawet poniżej 50 groszy. Poniżej przykłady dla dwóch kampanii jednego z salonów beauty – klientów HMG.
MIERZ KONWERSJĘ Z REKLAM
Aby wiedzieć, czy dana reklama jest skuteczna, ważne jest mierzenie jej wyników. Konwersja to określone, oczekiwane działanie wykonane przez odbiorcę, potencjalnego klienta w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową. Może to być wejście na stronę internetową, dokonanie rezerwacji na dany zabieg czy pobranie pliku z broszurą informacyjną. Co można i warto mierzyć?
- Konwersję na kliknięcia linku
Sprawdzajmy, ile z osób, które widziały reklamę, kliknęło na nią. Testujmy przy tym różne zdjęcia i warianty tekstowe reklamy, stosując CTA, czyli call to action (wezwanie do działania). W panelu Menedżera Reklam FB można dostosować widok kolumn i wybrać interesujące nas parametry, takie jak liczba kliknięć linku, współczynnik kliknięć linku (CTR) czy koszt kliknięcia (CPC).
- Konwersję na wiadomości messengera
W przypadku kampanii na wiadomości konieczne jest mierzenie liczby nowych konwersacji przez wiadomości oraz ich średni koszt. Obok zrzut ekranu z widokiem wiadomości reklamowych w panelu FB:
- Konwersję na rezerwacje zabiegu w salonie
Jeśli nasza kampania ma bezpośrednio spowodować rezerwację zabiegu w salonie beauty lub jego zakup, to można mierzyć liczbę takich działań. Należy wówczas pamiętać o odpowiednim otagowaniu linków w kampanii. Można dodatkowo utworzyć cel w Google Analytics, mierzący wystąpienie konwersji.
TESTUJ RÓŻNE KAMPANIE REKLAMOWE
Facebook umożliwia stosowanie wielu różnych typów kampanii reklamowych, które dedykowane są różnym celom marketingowym — może to być zarówno kampania zwiększająca świadomość marki, kierująca ruch na naszą stronę www, zwiększająca liczbę fanów, pozyskująca nowe kontakty (leady) czy zachęcająca do napisania wiadomości. Nie ograniczaj się więc przykładowo tylko do reklam z przekierowaniem na strony salonu beauty, ale stosuj inne, często bardziej efektywne rodzaje kampanii.
KAMPANIA NA WIADOMOŚCI
Wart wypróbowania jest rodzaj kampanii zachęcający odbiorcę do napisania wiadomości, w której pyta on przykładowo o ofertę zabiegów na twarz czy nową ofertę masaży.
Poniżej widok reklamy, a obok widok okna wiadomości, które zobaczy odbiorca. Można w nim dodatkowo ustawić pre-definiowaną odpowiedź, tak żeby nie musiał on wpisywać samego tekstu:
KAMPANIA NA LEADY SPRZEDAŻOWE
Po kliknięciu w reklamę, jej odbiorcy wyświetla się formularz, w którym zainteresowany ofertą salonu może zostawić swoje dane kontaktowe. W następnym kroku dany salon zwraca się do potencjalnego klienta ze swoją ofertą. W branży salonów beauty wart zastosowania np. w przypadku reklamy oferty zabiegów w salonie przed imprezą weselną. Pola formularza kontaktowego można dowolnie konfigurować, a dodatkowo umieścić link do polityki prywatności zgodnej z RODO.
Poniżej widok okna z reklamą, a obok widok po kliknięciu w przycisk „zarejestruj się”:
KAMPANIE WIDEO
Żyjemy w czasach, w których materiały wideo stają się coraz bardziej popularne i oglądane z coraz większym udziałem urządzeń mobilnych. Reklama wideo jest atrakcyjna i łatwo przyswajalna w formie, a na dodatek bardzo często tańsza od „nieruchomej” jej formy (przykładowe kampanie w zrzucie ekranu poniżej).
Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 5/2018>>> (możesz zamówić szybko dostęp do ewydania)
Tomasz Chojnacki
dyrektor zarządzający w firmie HMG, zajmującej się szkoleniami, marketingiem internetowym, kampaniami w social mediach, www.hmg.com.pl