Różnorodna i dostosowana do potrzeb klientów oferta, nowoczesny i innowacyjny sprzęt, profesjonalna obsługa, zgrany zespół specjalistów, piękny wystrój studia zachęcający do ponownych odwiedzin, relaksująca atmosfera, dzięki której klient będzie chciał spędzić w salonie znacznie więcej czasu niż tylko ten trwania zabiegu, rozumiejąca potrzeby klienta recepcja…. Oto najczęściej wymieniane przez założycieli i managerów salonów kosmetycznych czynniki, które wpływają na to, że klient pokocha to miejsce tak samo wielką miłością, jak jego właściciel.
Bazując na swoim kilkuletnim doświadczeniu w prowadzeniu salonu w Warszawie (Her Eyes Studio), zastanawiamy się, dlaczego wciąż brakuje na tej liście pomysłowo i efektywnie prowadzonych profili na kanałach social media (w tym przede wszystkim Instagrama), które jak się okazuje – mają prawdziwą moc nie tylko wizerunkową, ale także sprzedażową.
„Macie taki piękny Instagram! Oglądając Wasze zdjęcia, aż chce się do Was przyjść i skorzystać z zabiegów” – słowa te słyszymy niemal każdego dnia od którejś z naszych klientek. Kłamstwem byłoby stwierdzenie, że nas to nie cieszy. Dumnie podnosimy głowę, dziękując za to wyróżnienie. Instagram to nasze „2,5 -letnie dziecko”, które dorasta wraz z rozwojem studia, pnie się w górę i pochłania dużo czasu i pieniędzy. Co za tym idzie – inwestując w niego, oczekujemy, że przyniesie określone rezultaty. W naszym przypadku wpłynie na zwiększenie sprzedaży oraz rozpoznawalność studia w stolicy Polski. Jak dotychczas – cel udaje się osiągnąć, co potwierdza tezę, że na social mediach warto być aktywnym. Jeśli więc wciąż nie posiadasz profilu firmowego swojego salonu, albo nadal nie jesteś przekonany do „siły” Instagrama – dobrze się składa. Poniżej przygotowałyśmy dla Ciebie 5 PORAD, które pomogą Ci zacząć działać i odnosić instagramowe sukcesy (a które jednocześnie sprawdziły się w naszym przypadku).
1. USTAL SWOJĄ GRUPĘ DOCELOWĄ I UTRZYMUJ Z NIĄ KONTAKT
Jeśli do tej pory myślałaś, że Twoim klientem jest każdy – nic bardziej mylnego. Jeśli myślałaś, że to klient zawsze wybiera Ciebie, a nie ty klienta – tak-że byłaś w błędzie! Ale zacznijmy od początku. Bardzo ważne jest, by określić grupę docelową, zainteresowaną Twoimi usługami i produktami i to właśnie do tej grupy skierować całą strategię social media, czyli:
- tone of voice czyli język, jaki używasz w przekazywaniu treści,
- kolory dominujące na profilu i jego estetykę,
- grafiki,
- zdjęcia,
- video,
- relacje na Instastories,
- reklamy płatne.
Przykład: jeśli w swojej ofercie masz zabiegi premium, to najprawdopodobniej Twoim klientem są osoby zamożniejsze, w średnim wieku, które mogą sobie pozwolić na takie wydatki. Co za tym idzie, Twój profil na Instagramie musi sprawiać wrażenie profesjonalnego, kolory nie mogą być jaskrawe i krzykliwe, a treści nie mogą zawierać błędów ortograficznych, czy też być napisane językiem młodzieżowym. Jeśli chodzi o nasze studio, sprecyzowanie grupy docelowej było pierwszym i najważniejszym krokiem. Mamy 4 duże grupy docelowe oraz jeszcze kilka podgrup. Dzięki temu, wśród dużej liczby kobiet w Warszawie, jesteśmy w stanie swoimi instagramowymi działaniami przyciągnąć tylko te, które odpowiadają naszej filozofii (jesteśmy jedynym studiem w Polsce, które skupia się na naturalnych efektach zabiegów na rzęsy i brwi = nie jesteśmy dla wszystkich kobiet). Instagram pomaga nam w budowaniu wizerunku, który przyciąga klientki, patrzące na pojęcie piękna, tak samo, jak my.
2. ZNAJDŹ „COŚ”, CO WYRÓŻNI CIĘ SPOŚRÓD INNYCH
Instagram to miejsce, w którym swój profil może mieć niemal każdy – w samej Polsce konto na tej platformie ma ponad 8 mln ludzi (dane z początku 2019 roku). Liczba ta rośnie z dnia na dzień, nic więc dziwnego, że największą popularność zyskują te osoby/marki, które mają na siebie pomysł – pokazują coś innego, dziwnego, kontrowersyjnego. Oczywiście pomysł często nie przychodzi od razu i potrzeba wielu dni/ miesięcy, by odkryć właściwy kierunek prowadzenia Instagrama. W naszym przypadku też tak było – czas zdecydowanie wpłynął na naszą korzyść. Dziś, gdy ktoś spyta nas, czym wyróżnia się nasz profil @her_eyes_studio, bez wahania wymieniamy:
- estetyka ,
- profesjonalne zdjęcia, robione przez naszego fotografa,
- angażujące treści (np. historie na-szych klientek),
- współpraca ze znanymi osobami i influencerami (osoby te są spójne z filozofią studia).
3. ZADBAJ O WARTOŚCIOWY KONTENT I ESTETYKĘ
Naszymi głównymi zasadami w prowadzeniu studia jest kult estetyki, jakości oraz innowacyjności. I te same zasady funkcjonują w naszej pracy z Instagramem. Od samego początku prowadzenia profilu, kiedy robiła to jeszcze tylko jedna osoba, nie mogłyśmy sobie pozwolić na to, że będziemy wykorzystywać niejakościowe, ciemne, brzydkie zdjęcia. Estetyka we wszystkim była najważniejsza. Dziś, kiedy nad naszym firmowym Instagramem czuwają 4 osoby (m.in. profesjonalny fotograf) zasady pozostały niezmienne – cały swój kontent robimy sami i nie wyobrażamy sobie, by np. korzystać z obrazków z innych stron (np. Pinterest) czy używać grafik, które wstawiało na swój profil już pół Polski. Raz w roku ustalamy strategię, według której będzie działać nasz Instagram (czyli m.in. jakie cele chcemy osiągnąć). Jeśli chodzi o posty – ustalamy plan na miesiąc do przodu (często nawet więcej ze względu na święta, eventy itp.). Mamy także stałe rubryki z odpowiednią tematyką. Chcemy się wyróżniać, chcemy kreować nowy „rodzaj sztuki”, a przy tym mieć z tego wielką frajdę. Niestety, nasza radość maleje, gdy widzimy, jak w przestrzeni instagramowej pojawiają się „grzybki” – salony, które w bardzo precyzyjny sposób nas kopiują. Z jednej strony jest to nieprzyjemne uczucie, ale z drugiej daje nam do zrozumienia, że jesteśmy z przodu i musimy cały czas pędzić i wymyślać coś innego. To motywuje nas też do tworzenia jeszcze lepszego kontentu. Dlatego pamiętajcie – warto (a nawet trzeba) inspirować się, podglądać, jak robią to inni (polecamy zwłaszcza zagraniczne marki), ale nigdy nie można kopiować ich działań!
4. SPRAWDZAJ REGULARNIE STATYSTYKI
Sprawdzaj pochodzenie swoich klientów. To ważne skąd dowiedzieli się o Twoim miejscu. To klucz do budowania strategii i przyszłych działań marketingowych, w tym przede wszystkim rozdzielania budżetu na konkretne narzędzia i przedsięwzięcia. W naszym przypadku każda klientka, która jest u nas po raz pierwszy, otrzymuje ankietę, na której zaznacza, skąd dowiedziała się o istnieniu studia. Dzięki temu, wiemy iż ponad 25% naszych klientek pochodzi właśnie z Instagrama (co ważne, osobną grupę stanowią klientki, które dowiedziały się o naszym studio z Facebooka). Bazując na tych liczbach, możemy śmiało powiedzieć, że Instagram to jedno z naszych głównych narzędzi sprzedażowych.
Regularnie zaglądaj również w statystyki Instagrama, dotyczące:
- grupy odbiorców (kim są, skąd pochodzą, w jakim są przedziale wiekowym),
- godzin i dni, w których Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni (dzięki temu będziesz doskonale wiedziała, kiedy publikować posty, tak by wzbudziły duże zainteresowanie),
- liczby followersów (czy się zwiększa, czy maleje),
- liczby „polubień/serduszek” pod zdjęciem (da Ci to do zrozumienia, co odbiorcy chcą i lubią oglądać na Twoim profilu).
Uwaga! Podgląd statystyk jest dostępny jedynie na kontach firmowych.
5. BAW SIĘ, EKSPERYMENTUJ I POZWÓL SOBIE NA TROCHĘ LUZU!
Jeśli po przeczytaniu 4 wcześniejszych porad, nieco się przestraszyłaś tym, ile pracy przed Tobą – spokojnie, najważniejsze zostawiłyśmy na koniec! Pamiętaj, że jeśli robisz coś z pasją i uśmiechem na ustach, to masz znacz-nie większe szanse na sukces, niż jeśli robisz to z przymusu i „byle jak”. Jesteśmy najlepszym przykładem na to, że Instagrama da się lubić (i to z wzajemnością!). Po 2,5 roku prowadzenia profili firmowych w social mediach możemy śmiało powiedzieć, że jest to nieodłączny element naszej codziennej pracy, w który angażujemy także innych pracowników, czyli nasze stylistki (co swoją drogą, jest świetną formą integracji zespołu i zabawy). To co powinno Cię ucieszyć, to fakt, iż Instagram cały czas się rozwija, zmienia i… zaskakuje nawet nas! Dlatego nie musisz od razu zmieniać się w specjalistę. Potraktuj to jako wyzwanie i zabawę. Pamiętaj, że Instagram to obszar, w którym możesz śmiało eksperymentować, próbować i poszukiwać inspiracji. Powodzenia!
Artykuł pochodzi z Beauty Inspiration 4/2019>>>
Alona Ruban,
właściciel Her Eyes Studio
Daria Wierszuła,
marketing manager Her Eyes Studio