Okres przedświąteczny to czas, kiedy twoi klienci łatwiej wydają pieniądze, zarówno na poprawę własnego wyglądu, jak i na prezenty dla najbliższych. Nie oznacza to, że twoje usługi i produkty sprzedadzą się same. Jeżeli nic nie zmienisz w swojej ofercie i marketingu świątecznym, to możesz stracić jedyną w roku okazję na zwiększenie sprzedaży.
1. Co promować przed świętami?
W tym czasie powinieneś się skupić na dwóch rodzajach promocji:
Po pierwsze – wyróżnij (promuj) wybrane zabiegi upiększające i modelujące, które będą atrakcyjne dla twoich klientek, ponieważ chcą one pięknie wyglądać na święta. Wyjdź poza schemat utartego już hasła promocyjnego „tylko w grudniu zniżka 20% na wybrane/wszystkie zabiegi”. Postaw na edukację i wspieranie postanowień twoich klientek. Jeżeli skupisz się na promowaniu zabiegów modelujących sylwetkę, to niech twoja strona internetowa, wpisy na Facebooku, ulotki dotyczą tylko jednego tematu – jak szybko i łatwo zgubić kilka centymetrów dzięki współpracy z twoim salonem. Nie ograniczaj się tylko do promowania twojego „czyniącego cuda” urządzenia, ale mów i pisz o swojej szerokiej opiece. Do zachęt korzystania z zabiegów i zakupienia ich całej serii dołącz promocyjne (gratisowe) spotkanie z dietetykiem i ułożenie diety na okres odchudzania . Skorzystaj z haseł: „Jak w tym roku zmieścić się w małą czarną na Sylwestra” lub „Nowa Ty na święta”.
Po drugie – przygotuj świąteczne pakiety prezentowe. To idealny podarunek dla bliskich twoich klientów, a jednocześnie twoja wielka szansa na zwiększenie sprzedaży i pozyskanie nowych klientów . Niestety i w tym przypadku nie wystarczy, że postawisz na recepcji kartkę w ramce ze świąteczną dekorację i napisem: „zachęcamy do zakupu świątecznych voucherów prezentowych”. To już było i wiesz, że działa tylko na najbardziej lojalne klientki. Pamiętaj, że takie święta są tylko raz w roku i musisz zrobić wszystko, by wykorzystać tą sytuację. Dlatego voucheru z pakietem prezentowym nie wkładaj do koperty, a zapakuj go elegancko w ozdobne, świąteczne pudełko. Dołącz okazjonalne akcesoria z twoim logo np. świeczki zapachowe, etc.
2. Jak przygotować pakiety prezentowe?
Możesz tak jak zawsze zaproponować do wyboru: pakiety zabiegowe o określonych cenach lub zapytać klienta na jaką sumę wystawić voucher prezentowy. Kwotowe określanie pakietów (a nie „wkładanie” do nich konkretnych zabiegów) daje klientowi swobodę decydowanie, na co wykorzysta takie zaproszenie, z drugiej jednak działa tylko na lojalnych klientów, którzy wiedzą czego mogą się u ciebie spodziewać. Dlatego przygotuj konkretne oferty twoim klientom, promuj i mów, co zawierają i jak bardzo ich bliscy się z tego ucieszą. Twoim klientom pozwól zobaczyć, jak efektowny to będzie prezent i poczuć jak bardzo zadowolą bliską osobę takim podarunkiem.
W efektywnym marketingu świątecznym chodzi o zmaksymalizowanie szans na sprzedaż, szczególnie wśród klientów incydentalnych. Pamiętaj, że klient najpierw widzi, a później ewentualnie jest zainteresowany. Dlatego wykorzystaj kilka ważnych zasad:
1. Ułóż 3 warianty prezentów w zależności od ceny – środkową cenę ustal na ok. 20%-25% wyższą, niż średnia kwota wydawana przez twojego klienta, np. jeżeli średnia sprzedaż u ciebie to 200 PLN, to zaproponuj cenę 250 PLN.
2. W każdej opcji prezentu promuj kosmetyki i zabiegi. Zabieg trudno jest przedstawić materialnie, ale już dołożenie kosmetyku sprawia, że prezent staje się bardziej wartościowy.
Wybierz konkretne zabiegi, które zawierają się w danym pakiecie oraz dopisz informację, że mogą być wymienione na inne po konsultacji ze specjalistą – kosmetologiem.
Dokładne wskazanie ułatwi ci sprzedaż, a ten dopisek uspokoi obawy klienta o niedopasowanie prezentu. Bardziej zachęcające jest: „Pakiet piękna dla twojej mamy: zabieg na twarz z masażem całego ciała” niż „Pakiet piękna za 300 PLN”
3. Pamiętaj także o przygotowaniu opcji prezentu z przeznaczeniem na tzw. drobne zakupy świąteczne dla przyjaciół. Tu doskonale sprawdzają się kosmetyki, ucieszy się z z nich każda przyjaciółka.
4. Rodzaj prezentu dopasuj do osób obdarowywanych. Pomyśl o tym, komu twoje klientki mogą kupować prezenty. Jeżeli wiesz, że wiele z nich ma córki w wielu 16-21 lat, które raczej nie staną się twoimi stałymi klientkami, to dla nich zaproponuj pakiet z kursem makijażu (np. godzinny pokaz, dopasowanie, nauka techniki).
5. Zadbaj o opakowanie prezentów – różnicuj wielkości pudełek w zależności od ceny pakietu, im droższy pakiet, tym większe pudełko. (…)
Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 6/2015 – wydanie drukowane/e-wydanie
Marta Fiłoń, trener biznesu spa & beauty