Osoby odpowiedzialne za promocję marki zastanawiają się, jak trafić do klienta z przekazem marketingowym? Co zrobić, żeby wyróżnić dany produkt czy usługę na tle konkurencji i zostać zapamiętanym? I czy prawdą jest, że można osiągnąć sukces rynkowy dzięki silnej, unikalnej marce?
CZASY MASOWEJ AMNEZJI
Żyjemy w czasach przesytu informacji. Codziennie powstaje tak wiele przekazów, że większość z nas nie jest w stanie ich zapamiętać. Martin Lindstroem w książce pt. Zakupologia (2009 r.) stwierdza, że do 66 urodzin każdy z nas obejrzy średnio 2 mln reklam TV. W 1965 r. przeciętny odbiorca zapamiętał 34% z nich, w 1990 r. zapamiętał 25%, a w 2007 r. z pamięci przywoływał jedynie 2,21 reklamy! Ile zapamiętujemy dzisiaj, gdy badania wykazują, że mieszkaniec kraju rozwiniętego widzi średnio dziennie około 3-4 tysiące reklam? Spotykamy się z nimi niemal na każdym kroku – otwierając gazetę, idąc ulicą, zamawiając kawę…
NOWY SPOSÓB KOMUNIKACJI
W dobie portali społecznościowych, internetu, telewizji informacyjnych, natłoku reklam i szybkiego postępu technologicznego klienci nie mają problemu z dostępem do informacji. Trudność sprawia im raczej wybór tych kluczowych, na podstawie których podejmą właściwą decyzję zakupową. Firmy, które nie zauważą, że wymagane jest nowe podejście do komunikacji z klientem, ze zdziwieniem będą obserwować, że koszty marketingu rosną, a efekty działań marketingowych są coraz mniej zauważalne. Czasy dominacji mediów społecznościowych wymagają nowego sposobu komunikacji. Mówi się o budowaniu emocjonalnego zaangażowania, kontrolowanym luzie, skracaniu dystansu i mniej oficjalnym sposobie prowadzenia rozmowy z odbiorcami, który wychodziłby poza sztywne ramy działań sprzedażowych i promocyjnych. Aby jednak zbudować długoterminowe relacje z klientem, najpierw trzeba zostać przez niego zauważonym. Kluczem do rozpoznawalności jest unikalna historia twojej marki. A zadaniem osób, które chcą budować silne marki jest jej znalezienie, a potem opowiadanie – za pomocą różnych kanałów komunikacji. Aby historia marki została bowiem zapamiętana, powinna być powielana. Badania potwierdzają, że reklama, która pojawia się równocześnie w różnych typach mediów, jest najskuteczniejsza.
UNIKALNA MARKA TO SILNA MARKA
Jak twierdzi Philip Kotler: „Marka to nie znaczek, to pewnego rodzaju przyrzeczenie, obietnica, która powinna kształtować zachowanie i strategię działania firmy. Jest całą komunikacją marketingową w pigułce”. Unikalna marka to taka, która będzie postrzegana przez klientów przez pryzmat istotnych korzyści i więzi emocjonalnej. Gdy mają oni do wyboru produkt, za którym stoi wyjątkowa historia, częściej go wybiorą i nawet będą skłonni więcej za niego zapłacić.
Postaw sobie zatem za cel działań marketingowych znalezienie wyjątkowej historii na temat marki. Może ona dotyczyć marki kosmetycznej, twojego gabinetu, hotelu albo twojej osoby. Zbuduj unikalną opowieść o marce/firmie/ miejscu – prostą, logiczną i angażującą. Pokaż unikalne korzyści, poprzez jednorodny lub jeden komunikat. Opowieść powinna podkreślać korzyści marki, które zarazem są ważne dla konsumenta. Wykorzystaj różne kanały, aby wypromować ten jeden komunikat. Niech opowieść, którą spiszesz uwodzi i nie da się zapomnieć. Ludzie uwielbiają dzielić się dobrymi historiami! Niech twoi klienci chcą mówić o twojej marce i doświadczać jej. Doprowadź do sytuacji, kiedy w momencie, gdy padnie nazwa marki klienci będą wspominać wyjątkową historię, z nią związaną. Możesz też oczywiście skorzystać z unikalnej historii marki firm, z którymi współpracujesz – zazwyczaj istotni producenci i dystrybutorzy dużą wagę przykładają do umiejętnego wypromowania opowieści o danej marce, np. kosmetyków czy sprzętu. Wtedy ty – jako firma współpracująca – masz prawo zapytać o taką historię, ich pomysł na promocję i możliwość współpracy w tym zakresie. Co ważne – stworzenie wyjątkowej historii może być pierwszym krokiem do zbudowania strategii marki. Atrybuty takie jak: niższa cena produktu czy rozbudowana sieć dystrybucji są dziś łatwe do skopiowania przez konkurencję. Szukaj więc takich przewag, których nie da się powielić i dzięki którym twoja firma uzyska trwałą przewagę konkurencyjną. Dynamicznie rozwijające się firmy budują swoją przewagę na kilku atrybutach. Z reguły silna, wyróżniająca marka, za którą stoi wyjątkowa historia, jest jednym z najważniejszych.
Agnieszka Majewska-Kunat
rzecznik prasowy Nova Group, trener biznesu, ekspert PR
Artykuł pochodzi z Beauty Inspiration 4/2015 – wydanie drukowane / e-wydanie