Liderem się stajesz, a nie zostajesz

SPA

Na co powinien zwrócić uwagę każdy manager, również biznesu beauty, jeśli chce rozwijać swoje zdolności przywódcze? Jakie szkolenia to niezbędnik, bez którego trudno zarządzać ludźmi?

Bycie przywódcą to ogromna odpowiedzialność za siebie i ludzi, którzy razem z nami będą tworzyć firmę i zostaną z nami zarówno w momentach kryzysów, jak i sukcesów. Integralność ma znaczenie nie tylko dla zespołu, lecz także dla nas samych. Ważne są umiejętność oraz odwaga spojrzenia prawdzie w oczy, jeśli chcemy się przekonać, czy mamy predyspozycje do bycia przywódcą. Jeśli nie mamy ani wrodzonej odwagi, ani umiejętności bycia wizjonerem, ani szeroko pojętej empatii, nie zrekompensujemy tego liczbą certyfikatów czy skończonych kierunków studiów.

Warren Buffet, uważany za jednego z największych inwestorów i najbogatszych ludzi na świecie, jest znany z tego, że stawia na wartości i wewnętrzną spójność człowieka. Dlatego ważne jest, aby zaczynać od siebie, niezależnie od tego, czym zdecydujemy się zająć — zmianami, edukacją, rozwojem osobistym, zachowaniem, komunikacją czy wieloma innymi, istotnymi dla przywódcy działaniami.

KLUCZ DO SUKCESU – KOMUNIKACJA

Jedną z kluczowych umiejętności jest komunikacja, która albo wznosi nas na szczyt, albo zrzuca na dół. To trudny obszar, ale niezbędny do tego, aby rozwijać swoje umiejętności przywódcze. Jeśli osoba aspirująca do roli lidera nie potrafi się komunikować, wszystko inne nie ma znaczenia. Umiejętność precyzyjnego wyrażania siebie, słuchania ze zrozumieniem oraz przekazywania informacji zwrotnych bez krytyki i oceny to kłopot wielu managerów, a w połączeniu z nieumiejętnością ufania innym i potrzebą nieustającej kontroli — gotowa recepta na koszmar i managera i jego zespołu. Wciąż można obserwować managerów, którzy są przekonani, że osiągną więcej albo przez strach, albo gdy udowodnią, że są najlepsi i najmądrzejsi. Takie myślenie bywa krótkowzroczne i pro-wadzi donikąd. Człowiek przychodzi do firmy ze względu na markę, ale odchodzi ze względu na szefa. Dlatego na początku należy zainwestować w naukę budowania relacji i komunikacji. Jest to jednocześnie element spektakularnego sukcesu, jak i spektakularnej porażki wielu osób, które miały apetyt na stanie się liderem.

HARMONIA I CIĄGŁA PRACA NAD SOBĄ

Niezbędne jest holistyczne ujęcie tematu, jakim jest rozwój osobisty. Kluczowa w tym wypadku okazuje się praca nad sobą — tylko dzięki poznaniu siebie, swoich ograniczeń, swojego potencjału i umiejętności wyznaczania celów będziemy efektywnie współpracować z zespołem i staniemy się dla niego autorytetem. Działania jednorazowe nie sprawdzają się chyba w żadnej dziedzinie, dlatego warto zainwestować w cykliczność działań. Warto zadać sobie pytanie o cel naszej edukacji, aby uniknąć tzw. turystyki szkoleniowej i zaplanować udział w wartościowych szkoleniach. Planowanie ścieżki kariery powinno odbywać się w kontekście realizacji projektu lub budowania firmy. Towarzyszyć temu powinno wzmacnianie poszczególnych kompetencji. Dobrze też przygotowywać się do szkolenia czy konferencji, czyli uświadomić sobie, w jakim celu bierzemy w nim udział, z czym chcemy wyjść oraz jakie pytania zadać prowadzącym. Po szkoleniu należy zastanowić się, ile czasu dajemy sobie na wdrożenie nowej kompetencji lub po czym poznamy, że dzień, weekend lub tydzień nie były stratą czasu, lecz przyniosły nam oczekiwane — i realne — korzyści.

Pomocnym może być też odwrócenie sytuacji, czyli wyobrażenie sobie, z jakim szefem chcielibyśmy pracować, czego nie lubimy i na co — w dążeniu do dbania o swoją przestrzeń i swoje zdrowie — nie chcemy więcej się godzić. Taka wizualizacja dnia codziennego i cech osoby, z którą będziemy spędzać większą część dnia, znacznie pomaga w doborze szkoleń, warsztatów i lek-tur — w końcu czas to kolejny istotny element inwestycji w siebie, którego nie należy tracić na przypadkowe spotkania, konferencje czy wciśnięte przez autorów książki napisane w kilka dni.

W POSZUKIWANIU ODPOWIEDZI

Współpraca z coachem nie zastąpi drogi do stawania się liderem. Podkreślam: to proces, o którym decydują inni, nie my, jednak ważne jest, aby wziąć pełną odpowiedzialność za swoje działania i mieć poczucie, że zrobiliśmy wszystko w kierunku osiągnięcia wymarzonego celu. Jednym z elementów takiej ścieżki może być odpowiedzialny coach, który wesprze nas w procesie i na poszczególnych etapach rozwoju siebie, zespołu i firmy. Rola coacha jest ważna, często zapominamy o pewnych rzeczach (bo wydają się nam oczywiste), poza tym mamy tendencję do deprecjonowania własnych umiejętności. Praca z coachem chroni nas przed takim działaniem. Warto słuchać potrzeb własnych i potrzeb zespołu oraz umiejętnie dobierać zarówno ludzi, jak i narzędzia.

SKĄD CZERPAĆ INSPIRACJE DO TEGO, ABY UTRZYMAĆ POZYCJĘ LIDERA?

Przede wszystkim z zespołu, z którym się pracuje. Aby odpowiadać na potrzeby ludzi, potrzebujemy umiejętności obserwacji, rozmowy i zrozumienia faktu, że nie my decydujemy o tym, czy jesteśmy liderem czy nie. Liderem się nie zostaje; liderem się staje. Jaka to powiedziała Margaret Thatcher: „Z byciem ważnym jest jak z byciem damą. Jeśli musisz mówić ludziom, że jesteś ważny, to znaczy, że nie jesteś”. Dokładnie ten sam mechanizm działa w wypadku liderów — dopiero gdy będziemy wychodzić do ludzi i słuchać ich potrzeb, będziemy w stanie rozwijać się we właściwym kierunku i utrzymać pozycję lidera.

Jeśli będziemy podążali za kimś tylko dlatego, że osiągnął sukces w swojej dziedzinie, ale nie będziemy spójni z przekazywanym systemem wartości — polegniemy już na starcie. Nie pomogą najlepsze techniki sprzedaży; każdy z nas wie, że decyzje podjęte pod wpływem chwili nie skutkują długoterminowymi relacjami ani biznesowymi, ani życiowymi. Tylko działając w zgodzie ze sobą i swoimi wartościami, jesteśmy autentyczni i zyskujemy gwarancję długiego i pełnego sukcesów bycia w biznesie.

Anna Węgrzyn

Przedsiębiorca, pasjonatka życia, trenerka biznesu i coach ICC. Autorka projektu Biznesowe Ewolucje oraz założycielka i redaktor naczelna portalu Zmiany w Życiu

Artykuł pochodzi z BEAUTY INSPIRATION 3/2017

CZYTAJ TAKŻE:

Musisz wiedzieć, że mamy ciasteczka i możemy ich użyć tylko do tego, byś był bardziej zadowolony z naszych treści. ok więcej