Kiedy pracownik mówi „to nie należy do moich obowiązków”

SPA

Sytuacje kryzysowe zdarzają się w każdym zespole pracowników. Oto przykład pierwszy z brzegu. Kilka osób nie pojawia się w pracy i aby nie odwoływać zaplanowanych zabiegów,  musisz zorganizować zastępstwa z pozostałych pracowników. Inny dość powszechny przykład to sytuacja, kiedy musisz zorganizować zastępstwo za chorą recepcjonistkę. Co wówczas? Najprostszym rozwiązaniem wydaje się być poproszenie o wykonanie obowiązków inną osobę z zespołu. 

To rozwiązanie wydaje się proste tylko z pozoru. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że  pracownik zareaguje odmową używając argumentu – „nie mam tego w obowiązkach”. Często z prawnego punktu widzenia może mieć stuprocentową rację, bo rzeczy o wykonanie, której prosi go przełożony nie ma zapianej w umowie jako obowiązek. Oczywiście wiadomym jest, że sprawny zespół buduje się nie chłodnymi przepisami, a ludzkimi relacjami, ale to już osobna kwestia. 

Pozostając przy problemie do rozwiązania, należy zadać pytanie, co powinien zrobić manager, kiedy sytuacja kryzysowa zmusza go do poproszenia pracownika o wykonanie zadania spoza listy jego obowiązków ? 

Zapytaliśmy Arletę Turkacz, p.o. dyrektora Hotelu Lidia. o to, jakie rozwiązanie stosuje w takich sytuacjach. 

– Jeżeli zdarza mi się prosić pracownika o wykonanie czegoś, co wykracza ponad to, co zostało ujęte w zakresie jego obowiązków, to staram się zawsze pamiętać o tym, że zwracam się do drugiego człowieka, u którego naturalną reakcją będzie bunt albo opór.  Tak więc mój sposób, to jest najzwyczajniej w świecie poprosić pracownika i użyć słów – potrzebuję Twojej pomocy. Następnie  wyjaśniam dlaczego proszę go o wykonanie czynności ponadprogramowych. W przeciwnym razie zawsze spotka się to z oporem pracownika, albo z tym, że wykona on zlecone zadanie bele jak – mówi Arleta Turkacz 

Zobacz całą wypowiedź Arlety Turkacz na ten temat: 

Nagranie jest częścią zapisu rozmowy live z Arletą Turkacz na temat „Obowiązki i procedury stanowiskowe dla pracowników salonu beauty. Jak je przygotować i wdrożyć, aby pracownik był samodzielny i efektywny?

Rozmowa została przeprowadzona w ramach wakacyjnego cyklu cotygodniowych rozmów live poświęconych zagadnieniu „zarządzania pracownikami”. Rozmowy te dostępne są wyłącznie dla czytelników BE Inspiration. 

Harmonogram wszystkich live’ów w ramach cyklu „ZARZĄDZANIE PRACOWNIKAMI”  znajdziesz TU:

CZYTAJ TAKŻE:

Musisz wiedzieć, że mamy ciasteczka i możemy ich użyć tylko do tego, byś był bardziej zadowolony z naszych treści. ok więcej