5 zakazów i 3 wskazania. Jak skutecznie motywować pracowników.

SPA

Jak starasz się przeprowadzić swój zespół pracowników przez obecne zawirowania rynkowe? Czy zauważyłaś może spadek motywacji pracowników? W jaki sposób starasz się ją podnieść?  

Istnieje prosta i sprawdzona przez wielu liderów metoda motywowania pracowników. Zapytaliśmy o nią Roberta Zycha, trenera biznesu i autora książek o budowaniu i motywowaniu zespołów. 

To metoda, z której dowiesz się, jakich pięciu rzeczy w relacjach z pracownikami powinnaś unikać, a jakie trzy robić. 

 

To, że motywacja pracowników spada, to naturalny proces rozwoju zespołu.  Żeby dobrze nim zarządzać trzeba mieć świadomość tych faz i umiejętność reagowania na każdą z nich – twierdzi Robert Zych. 

„Każdy zespół rozwija się w pewnych fazach. Na początki mamy fazę, kiedy pracownicy przychodzą do pracy i są zachwyceni salonem, podoba im się miejsce, ludzie,  szef. To jest tzw. okres zależności od szefa. To jest najlepsza faza, żeby motywować pracowników dając im standardy i jasne wytyczne do procesów, w jakich mają pracować i takie poczucie, że są akceptowani. 

Dość szybko po tej fazie pracownicy przechodzą do fazy różnorodnej. Wtedy zauważają już, że z tymi osobami mają lepsze kontakty, a z innymi się nie dogadują. To jest moment kształtowania się zespołu i wtedy też pojawiają się nieformalne role. Ktoś wchodzi w rolę szarej eminencji, ktoś inny zaczyna odpowiadać za ważnych klientów. W tej fazie istotne dla szefa jest to, żeby motywować szczególnie te osoby, które są istotne dla zespołu. Powinien on rozpoznać, kto jest szarą eminencją, kto nieformalnym liderem, a kto wprowadza poczucie humoru itd. Powinien być z tymi osobami blisko i rozmawiać, wtedy będzie miał wpływ na ich motywacje, a tym samym będzie miał je po swojej stronie.

Jednak w każdym zespole, nawet szybko i dobrze się rozwijającym, przyjdzie moment, kiedy zespół wejdzie w fazę spadku motywacji. W takim momencie warto zrobić kilka rzeczy. Po pierwsze wysłuchać takiego pracownika. Po drugie wzmocnić go, dać mu pozytywny przekaz. To powinno polegać na takim dobrym docenieniu tej osoby – za jej pracę, za zachowanie, przypomnienie jej pozytywnych rzeczy, które nastąpiły wcześniej. I trzecia rzecz, to jest nazwanie problemu pracownika. Czasem może to być nieodpowiadający grafik pracy, czasem sprawy rodzinne, które negatywnie wpływają na motywację tej osoby. Tak więc tu szef poprzez umiejętne pytania powinien starać się zdiagnozować o co chodzi. 

Nie oceniamy, nie pouczamy, nie dajemy dobrych rad, tylko staramy się zrozumieć tę osobę najlepiej jak potrafimy. Szukamy rozwiązań na które wspólnie mamy wpływ.” 

 

Jeżeli chcesz więcej takich praktycznych rozwiązań od Roberta Zych możesz dołączyć do najbliższego szkolenia online. Już w najbliższą środę o 20:30 odbędzie się szkolenie online z Robertem Zychem, z którego nauczysz się  jak przeprowadzić swój zespół przez zmianę i kryzys. 

Tu znajdziesz więcej szczegółów:

https://kursy.beinspiration.pl/kurs/kompetencje-managera/

 

CZYTAJ TAKŻE:

Musisz wiedzieć, że mamy ciasteczka i możemy ich użyć tylko do tego, byś był bardziej zadowolony z naszych treści. ok więcej