Jeśli posiadasz własną stronę lub sklep internetowy, powinieneś zadbać o zbieranie adresów email. Ich odpowiednie wykorzystanie – do komunikacji z osobami, które wyraziły zgodę na otrzymywanie twoich informacji – doprowadzi do zbudowania społeczności wokół twojego biznesu. Społeczności, która przy odrobinie wysiłku przemieni się w klientów.
Dlaczego email marketing?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Większość internautów posiada własne skrzynki pocztowe. Kierowanie do nich wiadomości to możliwość dialogu z subskrybentem w intymnym dla niego miejscu – prywatnej skrzynce pocztowej. Inaczej niż w przypadku Facebooka czy reklamy banerowej, w email marketingu mamy przykład nieograniczonego kontaktu z reklamą – czasowo ogranicza ją tylko sprawność w zdobyciu uwagi odbiorcy.
Biorąc pod uwagę koszty email marketingu, trzeba przyznać, że jest to bardzo korzystna forma reklamy – przy niewielkich nakładach finansowych, można uruchomić kanał promocyjny, który będzie stale informował twoich odbiorców o najnowszej ofercie. Kolejnym czynnikiem, który przemawia za email marketingiem jest jego szybkość i łatwość wykonania – aby go wdrożyć nie potrzebujesz tygodni planowania. Od pomysłu do wysłania kampanii może minąć tylko kilkadziesiąt minut. Kolejne minuty to wysyłanie wiadomości przez program do email marketingu. Następne chwile to już analizowanie raportu z wysłanej kampanii. Co ważne, email marketing jest w pełni mierzalną formą reklamy. Wysyłając kampanię mailingową, możesz po jej zakończeniu sprawdzić, kto otworzył wiadomość, kliknął w link (tj. był żywo zainteresowany konkretną ofertą), a kto np. od kilku miesięcy nie otwiera twoich emaili.
Email jako narzędzie komunikacji może służyć różnym celom: przekazanie komunikatu, reklama produktu lub usługi, wysłanie kuponu lub poradnika. Wszystkie powyższe rodzaje komunikacji można wypełnić dzięki email marketingowi. Jedyne czego potrzebujesz, to baza odbiorców, chęci i odpowiedni program do email marketingu.
Jak tworzyć bazę subskrybentów?
Jeśli posiadasz swoją stronę internetową, rozpocznij od umieszczenia na niej formularza do zapisu na twój newsletter. Najlepiej, by taki formularz znajdował się w widocznym dla odwiedzającego miejscu. Dobrym pomysłem jest pop up, który od razu przyciągnie uwagę. Kolejnym skutecznym miejscem na umieszczenie formularza do zapisu są okolice informacji kontaktowych – większość gości na stronie będzie chciała w pewnym momencie się z tobą skontaktować.
Do zapisu na newsletter możesz namawiać również podczas eventów, na których twoja marka jest obecna – podczas targów czy konferencji. Nie zapominaj o tym, by zachęcać do pozostawienia swojego adresu email osoby, które przychodzą do twojego biura lub gabinetu. (…)
Paulina Wyrębowska
Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 2/2015 – wydanie drukowane / e-wydanie