Dobrze przeprowadzona rekrutacja zmniejsza prawdopodobieństwo zatrudnienia osoby, która później rozczaruje cię swoją postawą bądź poziomem wykonywania obowiązków. Wiele mówi się o tym, że trzeba szukać ludzi o pozytywnym nastawieniu, chęci rozwoju, uczciwych, takich, którzy umieją pracować w zespole, entuzjastycznych i otwartych na zmiany. Jednak jak to zrobić, gdy nie ma się szóstego zmysłu, który pozwala dostrzec te cechy na pierwszy rzut oka? Ważne, by na rozmowie kwalifikacyjnej zadawać odpowiednie pytania, które pozwolą ci odkryć możliwości twojego kandydata.
Im lepiej przygotujesz się do procesu rekrutacji, tym lepszy będziesz mieć obraz nowego pracownika.
Przygotuj opis stanowiska i zakres obowiązków
Jeżeli potrzebujesz nowego kosmetologa, to napisz, jakimi cechami powinien się wyróżniać oprócz umiejętności profesjonalnych. Myśl o idealnym pracowniku – co powinien umieć, jakie powinien mieć doświadczenie, czym się wyróżniać. Nie dopasowuj stanowiska do aktualnego kandydata, ale zatrudniaj osobę, która spełnia twoje oczekiwania.
Rozdziel swoje wymagania według czterech kategorii: nastawienie, komunikacja, czynności, sprzedaż i promocja.
Przykład:
Nastawienie (charakter, wartości): reagowanie na sytuacje konfliktowe, reakcje na szkolenia, rozwój, traktowanie klientów z salonu, postawa do słabszych wyników, zaangażowanie w pracę salonu/spa i inicjatywy (np. konkursy), przyjmowanie planów sprzedażowych, wygląd
Komunikacja (sposób odnoszenia się): związane z kontaktem z klientem, z kontaktem z zespołem, z tobą (powitanie, pożegnanie, reagowanie na reklamacje)
Czynności specjalistyczne: związane z wykonywaniem zabiegu, wiedza specjalistyczna, zamówienia, dbałość o efekty klientów, rozwój pracownika jako specjalisty
Sprzedaż i promocja: czynności zwiększające sprzedaż – jakie pytania zadaje, by zbadać potrzeby klienta, jak przedstawia korzyści, jak dobiera rozwiązania, jak reaguje na obiekcje.
Stwórz swoją charakterystykę idealnego pracownika, według schematu:
Wie jak…
Umie odróżnić…
Zna…
Potrafi…
W sytuacji, gdy.. oczekuję, że…
Nie akceptuję…
Doskonała znajomość procedur zabiegowych, jak i dobre umiejętności zawodowe nie wystarczą, by prowadzić stabilny biznes. Oczywiście potrzebujesz dobrych specjalistów, ale kto powiedział, że powinieneś akceptować półśrodki – tylko dlatego, że trudno jest znaleźć idealnego pracownika?
Przygotuj pytania w zależności od tego, co chcesz odkryć
Do zbadania, czy dany kandydat spełnia twoje oczekiwania, potrzebujesz odpowiednich pytań. Niestety nic ci nie da, kiedy chcąc np. sprawdzić, czy kandydat umie sobie poradzić z trudną sytuacją, zapytasz: „a co pani zrobi, gdy przyjdzie klient, który chce złożyć reklamację”. Pytania o hipotetyczne sytuacje nic nie wnoszą , jeśli chodzi o prawdziwe predyspozycje kandydata. Wtedy rekrutowany przygotowuje najbardziej oczekiwaną przez ciebie odpowiedź, a to nie znaczy, że tak właśnie by się zachował. Dlatego przygotuj pytania odwołujące się do sytuacji, które miały już miejsce. Oczywiście tu też nie masz pewności, czy nie będą one podane w odpowiedniej oprawie specjalnie dla ciebie. Jednak gdy ktoś opowiada o jakimś zdarzeniu, to jest mniejsze prawdopodobieństwo, że specjalnie je koloryzuje.
Pytania, które mogą ci się przydać to: (…)
Marta Fiłoń
Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 3/2015 – wydanie drukowane / e-wydanie