STREFA PREMIUM – DZIAŁ MEDYCYNA ESTETYCZNA
Hity medycyny estetycznej – prognoza na 2017 rok
-
Hity medycyny estetycznej – prognoza na 2017 rok
Pobierz cały artykuł w pdf
-
BEAUTY INSPIRATION 1/2017
Pobierz całe e-wydanie, z którego pochodzi ten artykuł
Medycyna estetyczna jest stosunkowo młodą dziedziną – na świecie liczy sobie czterdzieści lat, w Polsce natomiast jest wykonywana zaledwie od dwudziestu. Bardzo dynamiczny rozwój powoduje, że stale pojawiają się w niej nie tylko nowe preparaty i urządzenia, lecz także zmienia się podejście do poprawiania urody.
[/text_block]Zanim napiszę o tym, jakie zabiegi moim zdaniem staną się popularne w 2017 roku, wyjaśnię, jak powstają „hity” w tej dziedzinie. Zdarza się oczywiście, że w medycynie estetycznej pojawi się jakaś rewolucyjna technologia lub preparat, jednak to raczej rzadkie zjawisko. Do takich przypadków na przestrzeni ostatnich lat trzeba na pewno zaliczyć laser frakcyjny, HIFU i frakcyjną RF mikroigłową.
Jeśli chodzi o preparaty, to oblicze odmładzania i medycyny estetycznej zdecydowanie zmieniły botoks, kwas hialuronowy i biostymulatory. Jednak większość nowości i supernowości to w rzeczywistości stare technologie w nowych opakowaniach lub nowe technologie, ale kompletnie chybione. To, czy produkt jest lansowany jako nowość lub hit, zależy głównie od polityki sprzedażowej firm, które produkują konkretne preparaty i urządzenia. W każdym razie ogromne kampanie reklamowe i medialny szum na ogół nie przekładają się na superskuteczność. Zainteresowanie „nowościami” utrzymuje się mniej więcej do roku, w wyjątkowych przypadkach do dwóch lat, a potem wprowadza się kolejną — stara odchodzi na dalszy plan. Ta zasada najbardziej sprawdza się w przypadku urządzeń.
Dobrym przykładem jest radiofrekwencja kontaktowa, która kilka lat temu pojawiła się jako hit w najbardziej ekskluzywnych salonach. Początkowo zabieg wykonywali tylko lekarze i to po całkiem wysokich cenach. Po kilku latach zaczęli ją robić wszyscy, łącznie z kosmetyczkami, ale już za grosze. Jeszcze krótszy był żywot specjalnego kwasu hialuronowego pod oczy. Miał on stanowić panaceum na problemy z cieniami pod oczami i w dolinie łez. Był bardzo mocno reklamowany, a dziś? Praktycznie słuch po nim zaginął, bo zabieg był kosztowny, a efekt krótkotrwały.
Jak się ma w tym rozeznać pacjent? To trudne, bo nawet lekarzowi medycyny estetycznej ciężko jest ocenić, co z wprowadzanych rzeczy naprawdę będzie dobre. Przecież w ostatnich kilku latach pojawiło się naprawdę mnóstwo nowości, a tylko dwie z nich mógłbym wymienić jako w pewien sposób rewolucyjne: wśród urządzeń — HIFU, a wśród preparatów — nici PDO (też z zastrzeżeniem, że nie są aż tak świetne, jak się niektórym wydaje). Najlepsze, co pacjent może zrobić, to nie sugerować się modą, ale zaufać konkretnemu lekarzowi, szczególnie wówczas, gdy kompleksowo myśli o urodzie i o kondycji swojej skóry. Owszem, dobrze jest wiedzieć, co się dzieje w medycynie estetycznej, ale do wszelkich przekazów reklamowych trzeba podchodzić z dużą dozą nieufności.
POPULARNE W 2017 ROKU
[/text_block]1) HIFU
Doskonałe narzędzie do nieinwazyjnego liftingu twarzy. Technologia dostępna od kilku lat, ja dysponuję nią od 2,5 roku. HIFU to skoncentrowane ultradźwięki, które wywołują w komórkach przegrzanie, co stymuluje procesy naprawcze. Zaletą jest to, że skóra na powierzchni pozostaje nienaruszona. Mamy także możliwość działania na różnych głębokościach: 1,5 mm, 3 mm i 4,5 mm. Jestem przekonany, że ten rok będzie należał do HIFU. Jednak przestrzegam przed traktowaniem tej metody jako rozwiązania na wszystkie problemy. Sam zabieg wygląda niewinnie i obawiam się, że wiele gabinetów zacznie go wykonywać bez świadomości, jak ważna jest w jego przypadku znajomość anatomii twarzy, wiedza na temat przebiegu nerwów i tętnic, położenia ślinianek itp. Z HIFU trzeba postępować ostrożnie, żeby nie skrzywdzić pacjenta. Bo można to niestety zrobić.
2) OSOCZE BOGATOPŁYTKOWE
O mijającym roku można powiedzieć, że był rokiem osocza bogatopłytkowego i ten trend utrzyma się w następnym roku. Osocze bogatopłytkowe nie jest niczym nowym, ale przez wiele lat było niedoceniane, a to jeden z lepszych zabiegów regenerujących skórę. Terapia osoczem należy do tzw. zabiegów autologicznych, czyli takich, w których preparat jest pozyskiwany z własnego organizmu pacjenta, w tym przypadku z krwi. Po odwirowaniu krwi uzyskuje się osocze o wysokim stężeniu płytek krwi, które, podane do skóry, stymulują procesy naprawcze i regeneracyjne tkanek. Osocze w medycynie estetycznej jest wykorzystywane jako zabieg odmładzający, a w terapiach skojarzonych do wzmocnienia ich efektów.
3) TERAPIE SKOJARZONE
Nadchodzący rok będzie według mnie czasem inteligentnych terapii i autorskich pomysłów na łączenie zabiegów. Nie chodzi tylko o to, co szumnie w każdym gabinecie nazywa się synergią, bo nie każde połączenie zabiegów jest sensowne, ale o prawdziwie niestandardowe podejście do każdego pacjenta i problemu. Oczywiście, aby terapie skojarzone stały się codzienną praktyką, trzeba naprawdę solidnego, wieloletniego doświadczenia oraz dobrego zaplecza technologicznego. Ja sam, dzięki autorskim rozwiązaniom, mogę nie tylko leczyć trudne (a często ekstremalnie trudne) przypadki, ale przede wszystkim osiągam bardzo dużą skuteczność we wszelkich terapiach odmładzających.
4) PLAZMA
2017 rok będzie też rokiem plazmy, bo nastała na nią moda, podsycana przez dystrybutorów urządzeń. Technologia plazmowa jest promowana głównie jako zabieg na opadające powieki. Nie piszę, że ta technologia jest zła, jednak moim zdaniem ani nie jest to supernowość, ani nie przewyższa ona skutecznością już istniejących metod. Niechirurgiczny lifting powiek równie dobrze można wykonać laserem frakcyjnym ablacyjnym lub RF mikroigłową i będzie tak samo skuteczny, a przy okazji bezpieczniejszy i mniej agresywny.
5) PRZESZCZEP TŁUSZCZU POŁĄCZONY Z KOMÓRKAMI MACIERZYSTYMI
To będzie modne, bo jest mocno promowane, szczególnie zabiegi powiększania piersi własną tkanką tłuszczową. Ale nie wiadomo, jak długo ta moda się utrzyma, szczególnie że komórki macierzyste w tym zabiegu pozostają tylko sloganem reklamowym.