Jak wykorzystać potencjał Instagrama

SPA

STREFA PREMIUM – DZIAŁ BIZNES

[membership_breadcrumbs style=”7″]

— SPACER —

Jak wykorzystać potencjał Instagrama

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”18″ font_color=”%23ffffff”]autor: Martyna Tarnawska, Social media consultant i trener w Socjomanii[/text_block]

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

Instagram rośnie w siłę kolejnych funkcji i nowych fanów. Sukcesywnie poszerza zasięg na całym świecie. Jego ewolucja, nowe funkcje, formaty oraz możliwości reklamowe sprawiają, że staje się jednym z najciekawszych kanałów społecznościowych zarówno dla użytkowników, jak i marketerów. O czym warto pamiętać przygotowując strategię aby efektywnie wykorzystać ten kanał komunikacji z klientami?

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

SPRZEDAWAJ BEZ SPRZEDAŻY

[/text_block]

— SPACER —

Jedną z najważniejszych zasad jest odejście od sprzedażowego podejścia, np. zamieszczania nieciekawych zdjęć naszych produktów z informacją o cenie. Warto zastanowić się co możemy przekazać naszym klientom za pomocą wizualnej treści. Sprawdza się zasada 3 x Z, według której musimy naszych klientów:

– zachwycić treścią,

– zainteresować ofertą,

– zainspirować do działania.

Różnorodność publikowanych zdjęć (także grafik, infografik, filmów, gifów, a nawet memów) zapewni nam możliwość ciekawego przedstawienia historii marki, wyjątkowych okazji, ofert promocyjnych, porad i instrukcji naszych produktów.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

PROFIL BIZNESOWY I SPOŁECZNOŚCIOWY

[/text_block]

— SPACER —

Instagram został zakupiony w 2012 roku przez Facebooka. Transakcja potwierdziła konsekwentną politykę Facebooka integrującą poszczególne platformy ze sobą, a w tym przypadku silną koneksję z Instagramem. Przekształcenia na profil biznesowy z profilu prywatnego (domyślnego) może dokonać każdy użytkownik, który połączy swoje konto na Instagramie z fanpagem, na którym ma uprawnienia administratorskie. Połączenie to jest konieczne do aktywowania profilu biznesowego. Jeden fanpage może być połączony tylko z jednym profilem na Instagramie. Co to daje? Przede wszystkim dodatkowy CTA w profilu (button kontakt) i wgląd w statystyki, do tej pory będące do wyciągnięcia (i to nie z łatwością) przez aplikacje zewnętrzne. W nowej sekcji możemy podejrzeć statystyki z minionego tygodnia, w tym:
– ogólny zasięg i wyświetlenia naszych postów oraz wyświetlenia profilu,
– liczbę kliknięcia w link bio,
– najpopularniejsze posty,
– aktywność (wg dni i godzin) obserwujących,
– więcej informacji o obserwujących osobach (ich najpopularniejsze lokalizacje, podział demograficzny).

Myślę, że to dopiero początek rozwoju biznesowej sekcji Instagrama. Jesteśmy rok po uruchomieniu na nim reklam i kilka miesięcy po aktywowaniu kont biznesowych. Z pewnością rozwinie się panel statystyk (być może w pełnej wersji będzie dostępny przy statystykach połączonego z kontem fanpage’), a reklamy z placementem na Instagram staną się jeszcze bardziej popularne.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

SZUKAJ INSPIRACJI

[/text_block]

— SPACER —

Żeby zrozumieć mechanikę i filozofię jakiegokolwiek serwisu społecznościowego, najlepiej zacząć od wyszukiwania i przeanalizowania działań najpopularniejszych bądź najciekawszych użytkowników. Dzięki temu poznamy formaty, które możemy zastosować i dla naszej strategii.

Według mojej subiektywnej oceny poszukiwania warto zacząć od tych czterech inspirujących profili:

– Nike (@nike) sport, produkty, sprzedaż, promowanie marki

– Deezee (@deezee_shoes) — dobre wykorzystanie hashtagów, angażowanie fanów do działania i odpowiednie spięcie z e-commercem,

– Local Heroes — (@localheroes) — budowanie relacji z Generacją Z (najmłodsi), podchwytywanie trendów, duże zaangażowanie ze strony odbiorców,

– Tous Polska (@touspolska) — pierwsze eksperymenty z funkcją Instagram Stories, dobrze zaplanowana komunikacja z fanami.

Każdy z nich przedstawia inną tematykę, inne podejście do biznesu (czasem są to przecież profile prywatne), a przede wszystkim do portalu Instagram. Zobacz, jak Nike reklamuje swoje produkty poprzez promowanie pewnego stylu życia, postawy, symboli i autorytetów, a jak Local Heroes nawiązuje do kontekstów i trendów znanym tylko osobom urodzonym po 2000 roku.

Zadanie dla ciebie: Sprawdź, jak działa twoja konkurencja, jakie formaty tworzy, jak często publikuje, jakie zabiegi stosuje, aby zaangażować swoich odbiorców. W tym celu posłużą nam rankingi (na przykład autorstwa NapoleonCat lub comiesięczne rankingi Sotrender) bądź natywna wyszukiwarka Instagrama.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

REPOSTUJ

[/text_block]

— SPACER —

Na pewno przynajmniej raz udostępniałeś cudzą treść na swoim profilu na jakimś portalu społecznościowym (retweetowałeś lub podawałeś dalej tweety, share’owałeś posty na Facebooku, etc). Taką możliwość posiadasz również na Instagramie, jednak nie jest ona dostępna w natywnych funkcjach serwisu. Żeby udostępnić treści od innych użytkowników należy skorzystać z zewnętrznej, dodatkowej, aplikacji mobilnej, na przykład Repost (iOS, Android). Repostując zdjęcia pamiętaj o bezpośredniej zgodzie od autora (możesz ją uzyskać tylko bezpośrednio od autora w wiadomości prywatnej bądź w komentarzu) i oznaczeniu go w opisie! Dlaczego strategia repostowania jest cenna dla urozmaicenia profilu twojej marki? Tzw. treści pozyskane (user generated content), czyli utworzone przez twoich klientów i partnerów, są doskonałym materiałem na uwiarygodnienie jakości i wyjątkowości twoich produktów lub usług. Jednocześnie to reklama sama w sobie, jeśli publikujesz zdjęcie klienta, który używa Twojego produktu.

Niektóre marki na swoich profilach na Instagramie publikują w większości tylko treści pozyskane. Najlepszym przykładem jest oficjalny profil marki Daniel Wellington, która wykorzystuje hashtag #danielwellington i prowadzi akcję #DWPickoftheDay. Hashtag marki zagregował już w sumie ponad osiemset tysięcy zdjęć autorstwa profesjonalnych fotografów o wysokiej jakości artystycznej. Nikt tak kreatywnie i niebanalnie nie podchodzi do produktów, jak sami użytkownicy, czyli klienci i fani w jednym. Rezultat: ponad dwa miliony obserwujących.

Innym przykładem kampanii skoncentrowanej na reposty jest hashtag #wbutachbrilu. Marka Brilu zachęca (odpowiednie CTA znajdziemy w opisie ich profilu) do publikowania zdjęć ze swoimi stylizacjami, w których zostały wykorzystane ich buty i oznaczania dedykowanym hashtagiem. Brilu później udostępnia dalej na swoim profilu wybrane stylizacje.

Zadanie dla ciebie: sprawdź, czy twoi klienci i partnerzy wiedzą, jaki jest oficjalny hastag (#) twojej marki. Znajdź posty, które publikują na temat twojej firmy lub jej produktów. Jeśli jeszcze tego nie robią, zachęć ich do tego. Regularnie przypominaj o możliwości tworzenia treści opartej o wsze produkty z użyciem dedykowanego #. Możesz też zorganizować w tym celu specjalny konkurs.

[membership_sidebar style=”8″]

[membership_sidebar style=”8″ show_children=”Y” title=”STREFA%20PREMIUM”]

[membership_sidebar style=”9″]

CZYTAJ W DZIALE BIZNES:

— SPACER —

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16656″ category=”16667″ opm=”1″]

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”20″ width=”940″]

Jeżeli zdecydujesz się na prowadzenie firmowego konta na Instagramie odrzuć wszystkie koncepcje postów sprzedażowych.

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

ZAPROŚ INNYCH DO WSPÓŁPRACY


[/text_block]

— SPACER —

Instagram wyróżnia się najwyższym współczynnikiem zaangażowania spośród innych serwisów społecznościowych (wyprzedza nawet Facebooka w tej kategorii, według ostatnich badań), dlatego wykorzystaj potencjał społeczności!

Czy słyszałeś o Instagrammersach? Są to grupy społeczności tworzone przez miłośników Instagram i fotografii. W Polsce funkcjonują w dwudziestu różnych miastach. Spotykają się na tzw. Insta meetach, na które są często zapraszani przez różne instytucje bądź marki do nowo otwartych (bądź wyróżniających się architekturą, wystrojem, urokiem, atrakcjami) budynków.

Jednym z przykładów takiej akcji jest #instameet, który odbył się na świeżo wybudowanym terminalu Balic (konto lotniska na Instagramie: krakow.air-port). Instagrammersi mieli możliwość fotografować nowy obiekt i wstawiać jego zdjęcia na swoich profilach bądź na głównym koncie społeczności. Jaki benefit miały z tego same Balice? Dużo zdjęć o wysokiej jakości nowego budynku, oznaczonych specjalnymi hashtagami na Instagramie, które albo generowały zaangażowanie bezpośrednio na profilach Instagrammersów, albo były repostowane dalej przez główne konto marki. Profile Igersów, które polecamy do śledzenia: Igers Kraków, Igers Łódź, Igers Wrocław, Igers Poland.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

DLACZEGO WARTO WSPÓŁPRACOWAĆ Z INSTAGRAMMERSAMI?


[/text_block]

— SPACER —

Warto również wspomnieć o nowym portalu indaHash, który ułatwia współpracę agencjom i markom z Instagrammersami. Według oficjalnych danych portalu zgromadzili oni już w swojej bazie ponad czterdzieści tysięcy instagramerów, z którymi możesz stworzyć kampanię bądź rozpocząć współpracę:

– są to ludzie Instagrama, czyli użytkownicy, którzy wykazują się najlepszą znajomością i zrozumieniem specyfiki tego portalu,

– możliwość pozyskania wysokiej jakości materiałów. Instagrammersi często łączą pasję i talent do robienia fotografii. Dzięki współpracy z nimi otrzymasz tematyczne fotografie (twojego budynku, wydarzenia, etc.) o wysokiej jakości,

– zdobycie zasięgu, ważne, kiedy rozkręcasz profil na Instagramie. Trafiaj do większej ilości odbiorców dzięki społeczności Instagrammersów (przykładowo: jeden Instagrammers, który stworzy dla ciebie zdjęcie i wrzuci je na swój profil, może mieć pięć tysięcy followersów, czyli do tylu właśnie odbiorców może trafić twoja treść.

Jedną z ciekawie zrealizowanych kampanii, podczas której wykorzystano portal indaHash jest KFC i ich akcja #perfectbucket, w której poproszono Instagrammersów o robienie zdjęć kreatywnym kompozycjom z kubełkiem, czyli jednym ze znaków rozpoznawczych marki. Zasięg akcji wyniósł ponad 370 000 odbiorców, CTR na poziomie 8,2 proc., wygenerował 30 921 polubień i 270 komentarzy. Zaangażowanych zostało 43 Instagrammersów.

Zadanie dla ciebie: sprawdź, gdzie ostatnio odbył się #instameet w twoim mieście. Zastanów się, jak pomoc Instagrammersów mógłbyś wykorzystać dla swojej marki.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

TWÓRZ WŁASNE HASHTAGI

[/text_block]

— SPACER —

Hashtag, czyli tag agregujący treści poprzedzony znakiem „#” (ang. hash), jest jednym z najlepszych sposobów do budowania społeczności i zaangażowania swoich treści. To oczywiste. Konstruując hashtag pamiętaj, aby był uniwersalny, prostoty i krótki oraz posiadał nazwę marki w środku. Te trzy wyróżniki zapewniają, że każda nasza kampania zaangażuje nowych odbiorców do interakcji bądź wstawiania autorskich zdjęć z użyciem wskazanego hashtaga.

Hashtag nie musi być używany tylko przy okazji akcji bądź kampanii. Słynny przykład McDonald’s, który konsekwentnie używał hashtaga #WorldFamousFries przy swoich treściach, zachęcił odbiorców do tego, aby sami zaczęli wrzucać swoje zdjęcia z tym hashtagiem.

Jednym z interesujących przykładów wykorzystania dedykowanego hashtaga jest akcja #bezsciemy marki DayUp. Przeprowadziła ona kampanię promującą skład produktów bez konserwantów i zbędnych dodatków spożywczych. Manifest ten został nazwany #bezsciemy, a pod tym hashtagiem użytkownicy udostępniają zdjęcia i filmiki, przyłączając się tym samym do tej akcji.

Zadanie dla ciebie: stwórz uniwersalny hashtag dla swojej marki, taki, który z czasem zaczną używać również twoi odbiorcy. Wcześniej sprawdź (na przykład w narzędziu tagboard.com), czy wymyślony przez ciebie hashtag nie jest już w użyciu.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

ZASKOCZ, ZAANGAŻUJ

[/text_block]

— SPACER —

Nie ma jednej recepty na zaskakującą kampanię na Instagramie. Warto inspirować się najlepszymi, które są zaprezentowane poniżej:

Jednym z moich ulubionych przykładów jest akcja autorstwa INEA, promująca ich produkcję, serial „Pakt”. Kampania promocyjna miała formę śledztwa, odbiorcy musieli szukać poszlak na profilu marki na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Taki zabieg można nazwać również akcją cross-promocyjną, czyli taką, w której odsyłamy naszych odbiorców z jednego kanału na drugi, zapewniając ich krzyżową promocję. Tak było też w tym przypadku. Uczestnicy zabawy musieli regularnie przeglądać treści z hashtagiem akcji #InPakt (swoją drogą — patrz punkt piąty, idealny przykład użycia nazwy marki/produktu w hashtagu!) na Twitterze, Facebooku i Instagramie.

Inną ciekawą akcją jest wykorzystywanie natywnych opcji Instagrama, na przykład filtrów. General Electrics opublikowało na pozór prostą różową grafikę. Instrukcję, co z nią zrobić znajdziemy jednak w opisie. Zrób zrzut ekranu aby odkryć ukryty obrazek, zastosuj filtr Crema, który działa tak samo, jak technologia ABUS, która pomaga odkryć zmiany nowotworowe. Dlaczego to skuteczne? Bo zapamiętujesz nie sam efekt, ale i produkt (w tym przypadku technologię ABUS), na czym najbardziej zależy marce.

Zadanie dla ciebie: szukaj, czytaj, śledź konkurencję. Inspiruj się przykładami innych i zastanawiaj się, jak wykorzystać Instagrama do zrealizowania swojego pomysłu.

Pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się na prowadzenie firmowego konta na Instagramie odrzuć wszystkie koncepcje postów sprzedażowych. Twoi odbiorcy będą szukać interesujących wizualnie formatów, oddających kulturę, osobowość i misję naszej firmy, życie od kuchni i zespół, który nas reprezentuje. Zadbaj, aby dopracować profil, opis linku z angażującym CTA i wskazaniem dedykowanego hashtagu, połączyć profil z fanpagem, a zarazem aktywować profil biznesowy i zaprojektować strategię komunikacji na tym kanale.

— SPACER —

CZYTAJ O KOSMETOLOGII:

— SPACER —

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16656″ category=”16794″ opm=”1″]

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

W strefie wiedzy:

[/text_block]

— SPACER —

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16399″ opm=”1″]

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16656″ opm=”1″]

Jak wykorzystać potencjał Instagrama

SPA

Instagram rośnie w siłę kolejnych funkcji i nowych fanów. Sukcesywnie poszerza zasięg na całym świecie. Jego ewolucja, nowe funkcje, formaty oraz możliwości reklamowe sprawiają, że staje się jednym z najciekawszych kanałów społecznościowych zarówno dla użytkowników, jak i marketerów. O czym warto pamiętać przygotowując strategię aby efektywnie wykorzystać ten kanał komunikacji z klientami?

SPRZEDAWAJ BEZ SPRZEDAŻY

Jedną z najważniejszych zasad jest odejście od sprzedażowego podejścia, np. zamieszczania nieciekawych zdjęć naszych produktów z informacją o cenie. Warto zastanowić się co możemy przekazać naszym klientom za pomocą wizualnej treści. Sprawdza się zasada 3 x Z, według której musimy naszych klientów:

  • zachwycić treścią,
  • zainteresować ofertą,
  • zainspirować do działania.

Różnorodność publikowanych zdjęć (także grafik, infografik, filmów, gifów, a nawet memów) zapewni nam możliwość ciekawego przedstawienia historii marki, wyjątkowych okazji, ofert promocyjnych, porad i instrukcji naszych produktów.

PROFIL BIZNESOWY I SPOŁECZNOŚCIOWY

Instagram został zakupiony w 2012 roku przez Facebooka. Transakcja potwierdziła konsekwentną politykę Facebooka integrującą poszczególne platformy ze sobą, a w tym przypadku silną koneksję z Instagramem. Przekształcenia na profil biznesowy z profilu prywatnego (domyślnego) może dokonać każdy użytkownik, który połączy swoje konto na Instagramie z fanpagem, na którym ma uprawnienia administratorskie. Połączenie to jest konieczne do aktywowania profilu biznesowego. Jeden fanpage może być połączony tylko z jednym profilem na Instagramie. Co to daje? Przede wszystkim dodatkowy CTA w profilu (button kontakt) i wgląd w statystyki, do tej pory będące do wyciągnięcia (i to nie z łatwością) przez aplikacje zewnętrzne. W nowej sekcji możemy podejrzeć statystyki z minionego tygodnia, w tym:

  • ogólny zasięg i wyświetlenia naszych postów oraz wyświetlenia profilu,
  • liczbę kliknięcia w link bio,
  • najpopularniejsze posty,
  • aktywność (wg dni i godzin) obserwujących,
  • więcej informacji o obserwujących osobach (ich najpopularniejsze lokalizacje, podział demograficzny).

Myślę, że to dopiero początek rozwoju biznesowej sekcji Instagrama. Jesteśmy rok po uruchomieniu na nim reklam i kilka miesięcy po aktywowaniu kont biznesowych. Z pewnością rozwinie się panel statystyk (być może w pełnej wersji będzie dostępny przy statystykach połączonego z kontem fanpage’), a reklamy z placementem na Instagram staną się jeszcze bardziej popularne.

SZUKAJ INSPIRACJI

Żeby zrozumieć mechanikę i filozofię jakiegokolwiek serwisu społecznościowego, najlepiej zacząć od wyszukiwania i przeanalizowania działań najpopularniejszych bądź najciekawszych użytkowników. Dzięki temu poznamy formaty, które możemy zastosować i dla naszej strategii.

Według mojej subiektywnej oceny poszukiwania warto zacząć od tych czterech inspirujących profili:

  • Nike (@nike) sport, produkty, sprzedaż, promowanie marki
  • Deezee (@deezee_shoes) — dobre wykorzystanie hashtagów, angażowanie fanów do działania i odpowiednie spięcie z e-commercem,
  • Local Heroes — (@localheroes) — budowanie relacji z Generacją Z (najmłodsi), podchwytywanie trendów, duże zaangażowanie ze strony odbiorców,
  • Tous Polska (@touspolska) — pierwsze eksperymenty z funkcją Instagram Stories, dobrze zaplanowana komunikacja z fanami.

Każdy z nich przedstawia inną tematykę, inne podejście do biznesu (czasem są to przecież profile prywatne), a przede wszystkim do portalu Instagram. Zobacz, jak Nike reklamuje swoje produkty poprzez promowanie pewnego stylu życia, postawy, symboli i autorytetów, a jak Local Heroes nawiązuje do kontekstów i trendów znanym tylko osobom urodzonym po 2000 roku.

Zadanie dla ciebie: Sprawdź, jak działa twoja konkurencja, jakie formaty tworzy, jak często publikuje, jakie zabiegi stosuje, aby zaangażować swoich odbiorców. W tym celu posłużą nam rankingi (na przykład autorstwa NapoleonCat lub comiesięczne rankingi Sotrender) bądź natywna wyszukiwarka Instagrama.

REPOSTUJ

Na pewno przynajmniej raz udostępniałeś cudzą treść na swoim profilu na jakimś portalu społecznościowym (retweetowałeś lub podawałeś dalej tweety, share’owałeś posty na Facebooku, etc). Taką możliwość posiadasz również na Instagramie, jednak nie jest ona dostępna w natywnych funkcjach serwisu. Żeby udostępnić treści od innych użytkowników należy skorzystać z zewnętrznej, dodatkowej, aplikacji mobilnej, na przykład Repost (iOS, Android). Repostując zdjęcia pamiętaj o bezpośredniej zgodzie od autora (możesz ją uzyskać tylko bezpośrednio od autora w wiadomości prywatnej bądź w komentarzu) i oznaczeniu go w opisie! Dlaczego strategia repostowania jest cenna dla urozmaicenia profilu twojej marki? Tzw. treści pozyskane (user generated content), czyli utworzone przez twoich klientów i partnerów, są doskonałym materiałem na uwiarygodnienie jakości i wyjątkowości twoich produktów lub usług. Jednocześnie to reklama sama w sobie, jeśli publikujesz zdjęcie klienta, który używa Twojego produktu. Niektóre marki na swoich profilach na Instagramie publikują w większości tylko treści pozyskane. Najlepszym przykładem jest oficjalny profil marki Daniel Wellington, która wykorzystuje hashtag #danielwellington i prowadzi akcję #DWPickoftheDay. Hashtag marki zagregował już w sumie ponad osiemset tysięcy zdjęć autorstwa profesjonalnych fotografów o wysokiej jakości artystycznej. Nikt tak kreatywnie i niebanalnie nie podchodzi do produktów, jak sami użytkownicy, czyli klienci i fani w jednym. Rezultat: ponad dwa miliony obserwujących.

Innym przykładem kampanii skoncentrowanej na reposty jest hashtag #wbutachbrilu. Marka Brilu zachęca (odpowiednie CTA znajdziemy w opisie ich profilu) do publikowania zdjęć ze swoimi stylizacjami, w których zostały wykorzystane ich buty i oznaczania dedykowanym hashtagiem. Brilu później udostępnia dalej na swoim profilu wybrane stylizacje.

Zadanie dla ciebie: sprawdź, czy twoi klienci i partnerzy wiedzą, jaki jest oficjalny hastag (#) twojej marki. Znajdź posty, które publikują na temat twojej firmy lub jej produktów. Jeśli jeszcze tego nie robią, zachęć ich do tego. Regularnie przypominaj o możliwości tworzenia treści opartej o wsze produkty z użyciem dedykowanego #. Możesz też zorganizować w tym celu specjalny konkurs. (…)

Martyna Tarnawska

Social media consultant i trener w Socjomanii

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 2/2017

CZYTAJ TAKŻE:

Musisz wiedzieć, że mamy ciasteczka i możemy ich użyć tylko do tego, byś był bardziej zadowolony z naszych treści. ok więcej