Ocena klienta przed zabiegiem kosmetologicznym, trychologicznym i podologicznym

SPA

STREFA PREMIUM – DZIAŁ KOSMETOLOGIA

[membership_breadcrumbs style=”7″]

— SPACER —

Ocena klienta przed zabiegiem kosmetologicznym, trychologicznym i podologicznym

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”18″ font_color=”%23ffffff”]autor: Joanna Klonowska, Wydział Nauk o Zdrowiu, Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie[/text_block]

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

Najważniejszym czynnikiem gwarantującym udany zabieg kosmetologiczny jest dobrze przeprowadzona ocena klienta. Obejmuje ona poprawnie zebrany wywiad kosmetologiczny, przeprowadzone badanie fizykalne oraz badanie aparaturowe. Podobnie jest w trychologii i podologii kosmetologicznej, niezależnie od tego, czy są one rozumiane jako subdyscypliny kosmetologiczne, czy jako specjalności dziedzin głównych: trychologii i podologii.

[/text_block]

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

WSTĘPNA KONSULTACJA

[/text_block]

— SPACER —

Zarówno w postępowaniu kosmetologicznym, jak i trychologicznym czy podologicznym kluczowym elementem jest wstępna konsultacja. Prowadzi ona do diagnozy, ustalenia wskazań i przeciwwskazań do planowanej terapii oraz oczekiwań klienta w stosunku do jej efektów. Daje możliwość wyboru rodzaju zabiegu, produktów oraz aparatury w taki sposób, aby ryzyko działań niepożądanych było jak najmniejsze a korzyści jak największe. Umożliwia także udzielenie porady lub, jeśli zachodzi taka potrzeba, wybór specjalisty w celu prowadzenia dalszej terapii.

Konsultacja wstępna obejmuje ocenę klienta, omówienie diagnozy oraz planowanego postępowania terapeutycznego wraz z analizą ryzyka jakie wiąże się z zabiegiem. Służy nawiązaniu współpracy między specjalistą-terapeutą a klientem oraz przekazaniu zaleceń dotyczących postępowania przed i po zabiegu i ustaleniu kosztów pojedynczego zabiegu lub całej terapii.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

OCENA KLIENTA KOSMETOLOGICZNEGO

[/text_block]

— SPACER —

Ocena klienta przed zabiegiem kosmetologicznym decyduje o dalszym sposobie postępowania i prowadzi do postawienia diagnozy. Oczywiście charakter i specyfika planowanego zabiegu (pielęgnacyjny lub upiększający) determinuje zakres tej oceny. Nieco inaczej będzie przebiegało zbieranie wywiadu kosmetologicznego przed zabiegiem usuwania zbędnego owłosienia a inaczej przez złuszczaniem kwasami owocowymi skóry na twarzy. Jednak można wyróżnić pewne generalne etapy tego procesu, a mianowicie:

— SPACER —

1. Wywiad kosmetologiczny dotyczy poznania, zrozumienia i określenia oczekiwań klienta, co do efektu terapeutycznego (możliwości poprawy stanu zdrowotnego i estetycznego), a w tym:

• dokładne wskazanie przez klienta najważniejszego problemu zdrowotnego lub estetycznego,

• nakreślenie przez klienta oczekiwanego efektu zabiegu,

• sprecyzowanie przez klienta obszaru niezadowolenia z efektu zabiegu, które jest gotów zaakceptować,

• poznanie stanu zdrowia, a w tym: obecnych i przebytych chorób ogólnoustrojowych i dermatologicznych, zaburzeń hormonalnych, skłonności do wystąpienia krwawienia, zaburzeń pigmentacyjnych, stosowanych przewlekle i doraźnie leków (doustnie i miejscowo) oraz suplementacji,

• zrozumienie stylu życia, a w tym: wykonywanego zawodu i warunków pracy, diety i sposobu odżywiania (nawyków żywieniowych, kłopotów trawiennych, alergii pokarmowych), rodzaju i częstotliwości aktywności fizycznej, ilości wolnego czasu oraz preferowanych metod wypoczynku, stosowanie substancji psychoaktywnych,

• zbadanie przeszłości kosmetologicznej, a w tym: dotychczasowej pielęgnacji profesjonalnej (jakie zabiegi i jak często, z jakim skutkiem, stopień zadowolenia, przebieg gojenia, występowanie powikłań), dotychczasowej pielęgnacji codziennej (nawyki, stosowane kosmetyki, sposób oczyszczania skóry — mycie, peelingi, pielęgnacja dzienna i nocna — kremy, serum oraz maski), reakcji na składniki kosmetyków, podrażnienia, nadwrażliwość, alergie na kosmetyki,

• przeprowadzenie dokładnego wywiadu psychospołecznego, a w tym: wykluczenie dysmorfofobii (klienci, którzy wielokrotnie poddawali się zabiegom upiększającym mimo braku wskazań i nadal chcą się upiększać), określenie indywidualnego i społecznego pojmowania piękna przez klienta, określenie ograniczeń estetycznych i wizerunkowych związanych z wykonywanym przez klienta zawodem i prowadzonym stylem życia.

— SPACER —

2. Badanie fizykalne odnosi się szczególnie do obszaru, w obrębie którego ma zostać przeprowadzony zabieg, a w tym:

• wzrokowa ocena cech starzenia się skóry (klasyfikacja wg Glogaua), ocena typu skóry (klasyfikacja wg Fitzpatricka), ocena rzeźby skóry oraz widocznych zmian skórnych, ocena stanu skóry po wcześniej-szych zabiegach,

• badanie palpacyjne: ocena napięcia, elastyczności, nawilżenia, natłuszczenia skóry.

— SPACER —

3. Badanie aparaturowe polega na analizie cech skóry, szczególnie obszaru, w obrębie którego ma zostać przeprowadzony zabieg, za pomocą aparatury, np. za pomocą:

• tewametru — przeznaskórkowej utraty wody (TEWL),

• korneometru — stopnia nawilżenia skóry,

• sebumetru — stopnia natłuszczenia skóry,

• pehametru — odczynu pH skóry,

• dermatoskopu — powierzchni skóry w dużym powiększeniu,

• kutometru — elastyczności skóry,

• kolorymetru, meksametru i lampy Wooda — zmian barwnikowych skóry.

[membership_sidebar style=”8″ show_children=”Y” title=”STREFA%20PREMIUM”]

[membership_sidebar style=”9″]

CZYTAJ W DZIALE BIZNES:

— SPACER —

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16656″ category=”16667″ opm=”1″]

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

OCENA KLIENTA TRYCHOLOGICZNEGO

[/text_block]

— SPACER —

Celem zabiegów z zakresu trychologii kosmetologicznej jest usuwanie, minimalizowanie i zapobieganie dysfunkcjom skóry owłosionej głowy i włosów oraz utrzymanie i poprawa ich kondycji a także fizycznej atrakcyjności. W zakresie interwencyjnym korzysta ona z nielekarskich, paramedycznych metod i technik pielęgnacji oraz kosmetyków i suplementów poprzez działania profilaktyczne w odniesieniu do zdrowych, chorych lub zagrożonych chorobami włosów i skóry owłosionej głowy.

Ocena klienta trychologicznego obejmuje wywiad trychologiczny, badanie fizykalne oraz aparaturowe ze szczególnym uwzględnieniem wyglądu i stany włosów oraz skóry głowy wynikających ze stylu życia, chorób wrodzonych i nabytych (np. łupieże, łysienia).

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

OCENA KLIENTA PODOLOGICZNEGO

[/text_block]

— SPACER —

Celem podologii kosmetologicznej jest usuwanie, minimalizowanie i zapobieganie dysfunkcjom stóp oraz utrzymanie i poprawa ich kondycji a także fizycznej atrakcyjności. W zakresie interwencyjnym korzysta ona z nielekarskich, paramedycznych metod i technik pielęgnacji oraz kosmetyków poprzez działania profilaktyczne w odniesieniu do stóp zdrowych, chorych lub zagrożonych chorobami. Ze względu na swój charakter wymaga indywidualnej oceny problemów kończyn dolnych, w szczególności stóp oraz palców.

Obejmuje analizę ich stanu i wyglądu wynikającego z następstw prowadzonego stylu życia, długotrwałej cukrzycy, niewydolności układu krwionośnego, dziedzicznych lub nabytych deformacji stóp i palców. Pytania wywiadu oraz badanie fizykalne powinny być zwrócone szczególnie w kierunku zagadnień dotyczących zespołu stopy cukrzycowej.

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

ZNACZENIE OCENY KLIENTA W POSTĘPOWANIU TERAPEUTYCZNYM

[/text_block]

— SPACER —

Ocena klienta stanowi punkt wyjścia do wyboru najlepszej możliwej metody zabiegowej. Czasami może nawet spowodować rezygnację z rozpoczęcia terapii zachowawczej i skierowanie klienta do lekarza. W kosmetologii, ale także w trychologii i podologii kosmetologicznej, ocena klienta prowadzi do diagnozy, czyli określenia typu problemu kosmetologicznego, kosmetologiczno-trychologicznego czy kosmetologiczno-podologicznego i jest koniecznym elementem postępowania. Niestety, mimo częstego podkreślania istotności oceny klienta w wielu rzetelnych publikacjach oraz wystąpieniach ekspertów zalecających takie właśnie postępowanie, nie jest ona powszechnie lub właściwie praktykowana.

Przeprowadzone przeze mnie badanie na grupie 151 czynnych zawodowo (pracujących w zawodzie kosmetyczki lub kosmetologa) studentek ostatniego semestru licencjackich studiów kosmetologicznych w trzech szkołach wyższych kształcących kosmetologów pokazuje, że zaledwie połowa badanych zawsze, przed każdym zabiegiem kosmetologicznym przeprowadza pełną diagnostykę kosmetologiczną i ocenę klienta (zgodnie ze standardami profesjonalnego postępowania kosmetologicznego, jakiego studentki są uczone na zajęciach). Niewłaściwe postępowanie tłumaczą rodzajem wykonywanego zabiegu (wychodzą z założenia, że zabiegi mało inwazyjne są bezpieczne i nie wymagają przeprowadzania tego etapu), brakiem czasu lub niewiedzą!

Wykonywanie zabiegów kosmetologicznych, trychologicznych czy podologicznych z pominięciem oceny klienta albo wykonanie jej źle lub częściowo oznacza błąd z zaniechania, który niesie ze sobą ogromne ryzyko niewłaściwego wyboru terapii co w rezultacie może doprowadzić do niepożądanych skutków oraz niepoddających się leczeniu powikłań. Obecnie kosmetolodzy, trycholodzy i podolodzy kosmetologiczni mają duże wsparcie podczas oceny klienta w nowoczesnym sprzęcie diagnostycznym.

Trzeba jednak zawsze pamiętać, że mimo stosowania badań instrumentalnych to wiedza i doświadczenie kosmetologa, trychologa czy podologa decydują o postawieniu właściwej diagnozy. Opieranie się przy wyborze terapii wyłącznie na wyniku badania aparaturowego bez krytycznej jego analizy i interpretacji może spowodować niekorzystne dla zdrowia klienta skutki. Klient kosmetologiczny, trychologiczny czy podologiczny powinien mieć także świadomość, że każdy aspekt wywiadu lub badania fizykalnego może zasugerować możliwość wystąpienia zwiększonego ryzyka bądź dodatkowych korzyści, a zatajenie informacji o stanie zdrowia przed planowanym zabiegiem, może prowadzić do powikłań. Specjalista-terapeuta powinien poinformować o tym swojego klienta na początku konsultacji.

Należy także pamiętać, że nawet prawidłowo przeprowadzona konsultacja wstępna i ocena klienta oraz poprawne wykonanie zabiegu, nie uchroni całkowicie przed ryzykiem wystąpienia niespodziewanych powikłań. Konsultowane osoby mogą odznaczać się nieprzewidywalnym stopniem podatności na wystąpienie wszelkich typów powikłań.

CZYTAJ O KOSMETOLOGII:

— SPACER —

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16656″ category=”16794″ opm=”1″]

[text_block style=”style_1.png” align=”left”]

W strefie wiedzy:

[/text_block]

— SPACER —

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16399″ opm=”1″]

[membership_page_listings style=”1″ columns=”1″ product=”16656″ opm=”1″]

Musisz wiedzieć, że mamy ciasteczka i możemy ich użyć tylko do tego, byś był bardziej zadowolony z naszych treści. ok więcej