Wizerunek Twojego salonu na Facebooku
-
Wizerunek Twojego salonu na Facebooku
Pobierz cały artykuł w pdf
-
BEAUTY INSPIRATION 2/2017
Pobierz całe e-wydanie, z którego pochodzi ten artykuł
Profesjonalnie prowadzone kanały w mediach społecznościowych pozwalają managerom beauty lepiej poznać ich aktualnych oraz potencjalnych klientów i nawiązać z nimi kontakt. Budują także wizerunek nowoczesnego gabinetu. Przez fanpage na Facebooku możemy dotrzeć z informacją o ofercie do osób, które jeszcze nie znają naszego salonu lub zachęcić stałych klientów do wypróbowania najnowszych zabiegów. Jak wykorzystać siłę Facebooka w budowaniu wizerunku Twojego salonu?
[/text_block]ZACZNIJ OD PLANU
[/text_block]Każdy biznes rozpoczyna się od przemyślanego biznesplanu. Analogicznie w zarządzaniu wizerunkiem salonu w social mediach potrzebna jest strategia. Tworzenie firmowego profilu na Facebooku rozpoczynamy od opracowania strategii, czyli wytycznych co i w jaki sposób komunikujemy. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest chaotyczne działanie i publikowanie przypadkowych treści, które nie są związane z działalnością firmy ani branżową tematyką. Dobry scenariusz to podstawa.
Podczas tworzenia strategii trzeba odpowiedzieć na pytanie: w jakim celu chcę uruchomić profil społecznościowy? Fanpage, czyli strona dla fanów na Facebooku, może realizować różne potrzeby, np. pozyskanie jak największej liczby fanów lub pogłębienie relacji z obecnymi odbiorcami. Kolejny krok to analiza tego, jakie atuty salonu możemy w danym medium wyeksponować, np. jeśli gabinet oferuje unikalne usługi, to warto zbudować oś komunikacji na ich promowaniu. Dobrze jest upewnić się, czy przygotowana przez nas strategia sprawdza się w praktyce. W tym celu zalecamy śledzenie zainteresowania fanów publikowanymi postami.
Dzięki statystykom dostępnym na Facebooku można obserwować zaangażowanie odbiorców w życie naszej marki na fanpage’u. Po przeanalizowaniu treści, które ich zainteresowały (a także tych, które nie zyskały ich aprobaty) możemy zadecydować o zmianach w kształcie komunikacji. Jeśli prowadzimy działania w kilku kanałach social media, np. na Instagramie, YouTube’ie, jak i na Pintereście, to powinny się one uzupełniać.
Najwięcej korzyści przynosi stosowanie spójnej komunikacji wizualnej dla wszystkich kanałów. Dokument „strategia komunikacji” ułatwi koordynowanie całości projektu i pozwoli na jego merytoryczne rozwijanie w przyszłości.
POZNAJ SWOJEGO FANA
[/text_block]Komunikacja będzie efektywna, jeśli poznamy naszych odbiorców. Facebook udostępnia rozbudowane statystyki, na podstawie których z łatwością określimy profil fana. Dane demograficzne znajdziemy w statystykach w zakładce „Osoby”. Dostępne są tam także informacje, w jakich godzinach i z jaką częstotliwością fani odwiedzają nasz profil. Będzie to wskazówka, w jakim czasie i jak często publikować posty. Najlepiej udostępniać treści w czasie największego zaangażowania użytkowników. Warto w tym celu obserwować na bieżąco, co dzieje się na stronie i jakie pory dnia mogą być najbardziej korzystne dla prowadzonej przez nas komunikacji.
SPÓJNA KONCEPCJA WIZUALNA
[/text_block]Posty na Facebooku są zbudowane głównie z wielu różnorodnych form wizualnych takich jak grafiki, zdjęcia lub wideo, które w połączeniu z ciekawym tekstem komentarza mogą być kluczem do sukcesu w komunikacji z klientami. Dlatego wizualna strona komunikacji musi być dopracowana i spójna z przekazem. Przy tworzeniu postów warto skorzystać z aplikacji, dzięki której w kilka minut zaprojektujesz grafiki z tekstem. Wybierz czcionkę, którą będziesz się posługiwać oraz jednolity szablon, który możesz wykorzystać przy informacjach o promocjach lub ofertach specjalnych. Posługuj się spójną kolorystyką.
„CONTENT IS KING”
[/text_block]Posty publikowane na Fanpage’u powinny być wartościową informacją dla odbiorcy, a nie spamem. Podstawą prowadzenia komunikacji jest tworzenie unikalnych i angażujących treści nawiązujących do tematyki działalności. Użytkownicy, którzy polubili Twój fanpage prawdopodobnie oczekują nie tylko rozrywki i ładnych obrazków, ale również profesjonalnej porady oraz specjalistycznej wiedzy. Fani są dociekliwi i często porównują przedstawiane informacje z własnymi doświadczeniami. Publikowana treść decyduje o zainteresowaniu i zaangażowaniu użytkowników.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest chaotyczne działanie i publikowanie przypadkowych treści, które nie są związane z działalnością firmy ani branżową tematyką. Dobry scenariusz to podstawa.
[/text_block]OTO KILKA PRAKTYCZNYCH PORAD:
[/text_block]– twórz cykle komunikacyjne, np. porady ekspertów,
– pokazuj własne realizacje,
– zapraszaj ludzi do tworzenia treści (User Generated Content – treści dostarczane przez fanów),
– pozwól fanom wybierać, wykorzystując dowolny temat, który skłoni użytkowników do opowiedzenia się za jedną z opcji,
– informuj na bieżąco o ofertach specjalnych i promocjach,
– pokazuj backstage swoich pracowników, salony, gabinety,
– organizuj konkursy, w których do wygrania będzie, np. zabieg w twoim gabinecie kosmetycznym (nie zapominając o dołączeniu regulaminu!),
– twórz wideo – ze statystyk wynika, że użytkownicy częściej dzielą się filmami na Facebooku, niż na Youtube,
– reklamuj inne marki, np. firmy kosmetyczne, z którymi współpracujesz, prawdopodobnie odwdzięczą się tym samym,
– wykorzystuj tagowanie – poproś fanów, aby oznaczali w komentarzu pod postem swoich znajomych w odniesieniu do konkretnej sytuacji,
– personalnie zwracaj się do fanów, słuchaj ich sugestii i wprowadzaj je w życie, odpowiadaj na ich komentarze,
– zapraszaj użytkowników do swojego salonu/gabinetu kosmetycznego oraz swoich klientów na fanpage. Dołącz do promocyjnych materiałów adres fanpage’a lub adnotację „Znajdź nas na Facebooku”, wspominaj klientom o konkursach i możliwości uzyskania najświeższych informacji właśnie na profilu firmy,
– współpracuj z blogerami i liderami opinii, a jeśli w twoim salonie pojawi się znana osoba koniecznie poproś o zdjęcie i opublikuj je na swoim fanpage’u,
– wykorzystaj cytaty, o pięknie lub urodzie, pamiętając o stworzeniu jednolitej grafiki,
– promuj najlepsze treści lub posty, które odsyłają do sklepu online,
– stwórz katalogi pomysłów. Załóż kilka folderów na komputerze i posegreguj je według określonych grup tematów, wokół których chcesz prowadzić komunikację.
PLANOWANIE I REGULARNOŚĆ
[/text_block]Sukces firmowego fanpage’a na Facebooku w dużej mierze zależy od systematycznej pracy i planowania. Tylko regularne wdrażanie planu komunikacji może przynieść pozytywne efekty. W budowaniu grupy odbiorców, która skupia się wokół firmy na Facebooku, istotne jest podtrzymywanie stałego zaangażowania.
Jeśli treści nie będą publikowane przez dłuższy czas, użytkownicy szybko zapomną o fanpage’u. Zaplanuj jeden dzień tygodnia, w którym poświęcisz godzinę na stworzenie tygodniowego planu postów. Jeśli regularnie uzupełniasz foldery z pomysłami to stworzenie planu komunikacji na tydzień potrwa bardzo krótko. Dzięki planowaniu oszczędzasz czas i masz gwarancję ciągłości w emisji postów.
MODERACJA
Na komentarze, opinie i wiadomości prywatne odpowiadaj jak najszybciej. Istnieje również możliwość ustawienia automatycznej odpowiedzi, np.: Dziękujemy za wiadomość. Staramy się odpowiadać jak najszybciej. Wkrótce się odezwiemy. Jeśli pod postem pojawi się komentarz, zawsze reaguj, chociażby kliknięciem „lubię to!”. Obserwuj udostępnienia Twoich postów i zostawiaj miłe komentarze. Bądź tak samo aktywny jak fani twojego fanpage’a.
MIERZENIE EFEKTÓW KOMUNIKACJI
Bieżąca analiza własnych danych jest nieodzownym elementem prowadzenia skutecznej komunikacji. Przyglądając się statystykom, z łatwością można określić potencjał publikowanych treści. Warto monitorować również działania konkurencji lub zagraniczne strony o podobnym profilu, aby uczyć się dobrych praktyk i unikać błędów.
Przynajmniej raz w miesiącu pochyl się nad statystykami, aby zmierzyć efekty komunikacji. Najważniejsze parametry to:
– zasięg (organiczny, płatny),
– zaangażowanie (polubienia, udostępnianie, komentarze),
– częstotliwości kontaktu (ile razy w danym okresie odbiorca miał kontakt z komunikacją, liczba odsłon/ łączny zasięg,
– treści (bieżący monitoring postów o największym zasięgu),
– odbiorcy (demografia).