W czym tkwi tajemnica sukcesu liderów rynku? Jeżeli śledziłaś biografię wielkich ludzi biznesu to zapewne wiesz, że wszyscy oni mają jedną cechę wspólną. Większość swojej energii poświęcają na rozwój, na poszukiwanie nowych możliwości inwestycji, wprowadzają i testują nowe rozwiązania, śledzą rynkowe trendy. To daje im możliwość podjęcia działań odpowiednio wcześniej i bycia o krok przed konkurencją.
Zakładamy, że i ty chciałabyś być liderem na swoim rynku. Chcielibyśmy ułatwić Ci to zadanie i przeanalizowaliśmy dla Ciebie jeden z wiodących trendów rynku beauty jakim jest trychologia.
Dlaczego trychologia?
To bardzo perspektywiczny segment usług beauty. Najlepszym potwierdzeniem jego potencjału jest kilka zjawisk: rosnąca liczba gabinetów trychologicznych, rosnący rynek szkoleń i uczelni kształcących z zakresu, no i niestety, co potwierdzają badania, coraz większa liczba osób borykających się z problemami skóry głowy i włosów. To wydają nam się wystarczające dowody na to, aby przyjrzeć się bliżej specyfice usług trychologicznych.
Co może zyskać Twój salon na wprowadzeniu trychologii?
Przygotowując program tego e-seminarium dokładnie przeanalizowaliśmy specyfikę rynku usług trychologicznych. Na tej podstawie przygotowaliśmy listę najczęściej stawianych pytań przez właścicieli klinik medycyny estetycznej lub salonów beauty, którzy rozważają poczynienie inwestycji w związku z wprowadzeniem nowej usługi czy oferty zabiegowej z zakresu trychologii.
Odpowiedzi na te pytania przygotowaliśmy w oparciu o dane jakie zebraliśmy z rynku. Są to obiektywne informacje, w których nie sugerujemy żadnych decyzji. To po prostu dane, w oparciu o które łatwiej Ci będzie poznać specyfikę rynku.
1. Czy na naszym rynku jest popyt na usługi trychologiczne?
Nie mamy co prawda dokładnych badań na rosnącą popularność usług trychologicznych, ale istnieje kilka przesłanek, które dobitnie potwierdzają, że trychologia to trend, nad którym warto przynajmniej na chwilę się pochylić. Oto kilka najistotniejszych aspektów:
– Znaczący wzrost specjalistycznych salonów trychologicznych w Polsce.
– Znaczący wzrost liczby salonów beauty, klinik medycyny esetycznej i salonów fryzjerskich, które rozszerzyły swoją ofertę o usługi trychologiczne.
– Coraz większa świadomość istnienia profesji trychologa. Jeszcze kilka lat temu mając problem ze skórą głowy ludzie poszukiwali pomocy w wielu miejscach, kolejno apteka, internet, fryzjer, drogeria. Dziś miejscem pomocy w takich przypadkach jest już trycholog, który notabene najczęściej ściśle współpracuje z dermatologiem oraz innymi lekarzami i specjalistami, rozszerzając diagnostykę danego klienta trychologicznego jeżeli istnieje taka konieczność.
– Popularyzacja zawodu trychologa przez media. Widzowie porannych programów śniadaniowych, słuchacze audycji radiowych czy nawet czytelnicy lifestylowych tygodników z pewnością mają świadomość tego, czym się zajmuje trycholog. We wszystkich z tych kanałów można z łatwością znaleźć cykl porad z zakresu pielęgnacji włosów i skóry głowy udzielanych przez trychologów.
– Niestety (biorąc pod uwagę naszą kondycję zdrowotną) ale takim wskaźnikiem przemawiającym za inwestycją w usługi trychologiczne jest też rosnąca liczba chorób skóry głowy i problemów z wypadaniem włosów. Problemy te powstają na skutek rozwijających się schorzeń autoimmunologicznych, cywilizacyjnych, fizycznych i coraz częściej także psychicznych. Pandemia również przyczyniła się do zaostrzenia problemów o podłożu trychologicznym. Już w kilka miesięcy po pierwszym lockdownie w salonach trychologicznych znacznie wzrosła liczba klientów uskarżająca się na nadmierne wypadanie włosów, czy pogarszający się stan skóry głowy, który najczęściej objawia się problemami z keratynizacją okołomieszkową.
2. Jaka jest opłacalność biznesowa usług trychologicznych?
– Dla salonu, który posiada już własną infrastrukturę zabiegową próg wejścia w usługi trychologiczne jest stosunkowo niski. Najważniejszy i najwyższy koszt na starcie inwestycji to kupno dobrej kamery diagnostyczej do trichoskopii, której koszt oscyluje (w zależności od funkcjonalności) od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dodatkowo warto wyposażyć gabinet w stanowisko z myjnią fryzjerską, które otworzy drogę do wprowadzenia rentownych zabiegów trychologicznych, z których może skorzystać każdy. Takie zabiegi to np. oczyszczanie skóry głowy. Powyższe wyposażenie w połączeniu z wiedzą specjalistyczną pozwala już na uruchomienie biznesu.
– Wprowadzanie usług trychologicznych daje możliwość zwiększenia przychodów gabinetu. Mowa tu zarówno na samych zabiegach świadczonych w gabinecie, jak i kosmetykach do pielęgnacji włosów i skóry głowy, suplementach diety, czy akcesoriach, takich jak np. specjalistyczne szczotki do włosów.
– Specyfika badania trychologicznego i zabiegów trychologicznych nie wiąże się z dużymi kosztami. Urządzenia trychologiczne zazwyczaj nie posiadają części eksploatacyjnych (jak kamera trychologiczna, czy infuzja tlenowa) a same zabiegi po przeliczeniu kosztów zabiegowych nie są wygórowane.
– Dodatkowym atutem dla salonów beauty jest również wprowadzenie usług trychologicznych jako uzupełnienie oferty zabiegowej i komponowanie protokołów zabiegowych na urządzeniach, które są już w danym salonie dostępne. Najczęściej wykorzystywane urządzenia do zabiegów trychologicznych to: infuzja tlenowa, mezoterapia skoncentrowanym tlenem, ultradźwięki, bipolar, LLLT, lampa PDT, oczyszczanie wodorowe, oraz pistolety do mezoterapii i urządzenia do mikronakłuwania.
– Warto podkreślić, że rynek trychologiczny nie jest jeszcze wysycony. W wielu miejscowościach wciąż brakuje wyspecjalizowanych placówek. Warto otworzyć się na nowe usługi właśnie teraz, kiedy nie ma jeszcze zbyt dużej konkurencji. Teraz, kiedy klienci w Twojej miejscowości poszukują specjalistów trychologów.
3. W jaki inny, pozafinansowy sposób salon/klinika może zyskać na wprowadzeniu usług trychologicznych?
Każda nowa usługa, dzięki której jesteś w stanie bardziej kompleksowo zaopiekować się klientem przekłada się na co najmniej kilka korzyści. Jeżeli więc tylko będziesz ofertować usługi trychologiczne:
– Wyróżnisz się na lokalnym rynku. Trychologia, choć jest bardzo silnie rozwijającym się sektorem usług beauty, to nadal jeszcze jej powszechna dostępność nie jest duża, więc salon wprowadzając tego typu usługi może się wyróżnić na lokalnym rynku
– Podniesiesz „wartość swoich akcji” u klientów jako ekspert w kolejnej dziedzinie usług beauty
4. W jaki sposób na wprowadzeniu usług trychologicznych zyska dotychczasowy klient salonu/kliniki?
– Klient otrzyma dodatkową usługę pielęgnacyjną, dzięki czemu będzie czuł się kompleksowo zaopiekowany. To Ty najlepiej znasz swoich klientów. Pomyśl o kilku konkretnych i wyobraź sobie, jak by zareagowały, kiedy powiedziałbyś, że od przyszłego tygodnia będą mogły u Ciebie sprawdzić i poprawić kondycję swojej skóry głowy i włosów.
– Klienci najprawdopodobniej docenią twój profesjonalizm i to, że nie stoisz w miejscu, a rozwijasz się dla nich.
5. Czy usługi trychologiczne będą skutecznym magnesem na nowych klientów?
– odpowiedzi: patrz punkt 1.
Uwaga. Trychologia to biznes da cierpliwych.
Zastanawiasz się nad wprowadzeniem usług trychologicznych, ale nie jesteś osobą cierpliwą? Zastanów się czy to biznes dla Ciebie. Trychologia wymaga cierpliwości zarówno od trychologa, jak i od klienta. Chociażby z fizjologicznego punktu widzenia na efekty (np. w kuracji stymulującej porost włosów) trzeba będzie poczekać kilka miesięcy, w odróżnieniu od zabiegów bankietowych ofertowanych na twarz, czy zabiegów rekonstrukcyjnych łodygę włosa oferowanych w salonach fryzjerskich, gdzie efekt widać od razu. Jeżeli jesteś gotowa nauczyć się cierpliwości, to trychologia może być dla Ciebie dobrym biznesem.
Artykuł powstał w ramach e-seminarium Mistrz Trychologii.
Partnerem merytorycznym e-seminarium jest firma Trichopartner.