Followersi lokalni – jak ich pozyskać na Instagramie?

SPA

Jak zdobywać followersów na Instagramie? To bardzo proste, choć nie łatwe 😉 Wymaga zrozumienia prostych mechanizmów tej platformy społecznościowej, ale i samych ludzkich umysłów i sposobów działania. Tak, chodzi tu nie tylko o marketing, ale też socjologię. W poniższym tekście postaram się udzielić samych konkretnych porad i inspiracji, które mam nadzieję, okażą się przydatne w praktyce.

Tworząc profile w mediach społecznościowych nie nastawiamy się na prowadzenie komunikacji w sposobie informacyjnym, jak to ma miejsce na stronie www, gdzie każda wiadomość ma o czymś informować. Tutaj stawiamy na model konwersacyjny. Budujemy społeczność, która rozmawia z nami i między sobą. Co za tym idzie, rozpoczynając przygodę z SM (social media) musimy mieć inny powód, niż sprzedaż. Tym ostatnim bowiem nie zachęcimy użytkowników do obserwowania nas i bycia na bieżąco.

ZANIM ZACZNIEMY

Niestety większość zaczyna ze złej strony. Opowiem Ci coś, co pewnie już wiesz, lub przeczuwasz. Jak na ogół wygląda obecność na Instagramie? Zakładasz profil. Wypisujesz pomysły na content – wszystkie pomysły na publikacje – cykle artykułów, ciekawostki branżowe, produktowe, galerie zdjęć, filmy promocyjne czy pokazanie zastosowań produktu, efekty wykonania usługi, dbasz o ciekawe sesje zdjęciowe, szukasz nowych aplikacji do urozmaicenia tych treści. Starasz się opisywać dobrze produkty i stawiasz na edukację odbiorcy. I jak działa – to super, ale jak nie działa – to masz jeszcze nadzieję, że pomoże płatna reklama… Tyle, że i z tym bywa różnie.

Tymczasem, musimy zacząć jeszcze zanim odpalimy komputer czy telefon. Aby tworzyć dobry content powinniśmy wejść w buty potencjalnego obserwatora i odpowiedzieć sobie na początku na szereg ważnych pytań. Jakich? Oto przykłady:
• kim ja jako obserwator jestem (persona),
• jakie mam potrzeby związane z danym produktem, usługą (język korzyści),
• kiedy go potrzebuję? jak wybieram tego typu usługi? (kanały komunikacji poza SM),
• jak znalazłem ten profil (droga doświadczeń odbiorcy),
• co widzę na tym profilu (etapy lejka),
• czy mnie to interesuje, wciąga, czy tematyka mi odpowiada? (dopasowanie targetu),
• czy firma wydaje mi się solidna, uczciwa, klarowna? (social proof) itd.

Te pytania to początek budowania tzw. strategii marketingowej do social media. Wychodzi ona z kolei z ogólnej strategii marketingu danej firmy. Wyznaczamy tam wiele etapów, do których później dopasowujemy media i narzędzia. Ale na dzisiejsze potrzeby zróbmy sobie taki mały szablon tworzenia strategii na potrzeby Instagrama.

1. OKREŚL GRUPĘ DOCELOWĄ

Kto jest Twoją grupą docelową wśród użytkowników na Instagramie. Ale nie klientem, tylko osobą, która będzie rozmawiać z nami, komentować posty, reagować na nasze treści. Tutaj zobacz, że grupa docelowa w social media jest przeważnie szersza, od naszej grupy docelowej w sprzedaży. Im dokładniej opiszemy nasze grupy docelowe, tym lepiej.

Dam Ci przykład – klientami barbershop będą faceci po 30, którzy cenią swój wygląd, ale też nastolatkowie, którzy naśladują starszych i idą za modą. I nie tylko – obejmie ona również kobiety, które kupują kosmetyki lub vouchery np. pod choinkę dla swoich facetów. To ogólny opis.

Dodamy do tego dane miasto, osiedle, może zasób portfela, status w związku, jak często dana osoba podróżuje, czego potrzebuje w życiu, czy ceni sobie spokój czy stawia na wyzwania. Im lepiej opiszemy, tym lepiej wyjdą nam kolejne punkty.

2. „PO CO” KTOŚ MA MNIE OBSERWOWAĆ?

Nie do końca możemy odpowiedzieć „dlaczego” ktoś ogląda nasz profil – to wynika z jego wewnętrznych pobudek, Ale wiemy „po co”. To pytanie stawia na efekt działania, a więc mamy na nie wpływ. Chcemy zaserwować jak najciekawsze treści, które przydadzą się naszemu odbiorcy, edukować go, rozwijać, informować, rozmawiać, zaprzyjaźnić się. Wszystko w myśl drogi „Poznaj mnie – polub mnie – zaufaj mi – zostań moim klientem – polecaj mnie dalej”.

Tu musimy być nie tylko empatyczni do odbiorców, ale i krytyczni w stosunku do siebie. Nie odpowiadajmy sobie „jesteśmy fajni, mamy fajne ceny, jesteśmy spontaniczni, robimy coś super fajnego” to za słabe odpowiedzi, by się wyróżnić i kogoś do siebie przekonać.

3. DZIAŁANIA NA PROFILU – TREŚĆ

Odpowiedz sobie na pytanie „po co ktoś miałby cię obserwować?” I zrób tak ładny i tak ciekawy profil jak tylko jesteś w stanie. Przygotuj swój profil na odwiedziny z zewnątrz. Zrób badanie wśród swoich znajomych. Pokaż im swój profil i spytaj, czy są w stanie od razu odpowiedzieć czym się zajmujesz, czego mogę od ciebie oczekiwać, czy im się podoba, czy go zaobserwują na dłużej. I jeśli ktoś odpowie nie – spytaj dlaczego? Podpowiem – przeważnie usłyszysz „ale po co?” I tutaj kłania się model freemium. Dziś większość usług ma darmowy dostęp próbny np. darmowy ebook „10 sposobów na…”, produkty mają bezpłatne próbki. Musimy ciut rozdać za darmo.

Stąd ważne są konkursy, pisanie artykułów, dzielenie się wiedzą, edukacja klienta, poświęcenie nieco czasu na LIVE i odpowiedzi na popularne pytania. A nawet czasochłonna moderacja grupy na facebooku, gdzie tworząc community wokół swojej marki z fanów stworzymy prawdziwych i skutecznych ambasadorów.

Tak więc przygotujmy jakieś cykle poradnikowe, w których będziemy dzielili się wiedzą. Mogą to być transmisje na żywo. Mogą to być wyróżnione instastory. Mogą to być posty z dłuższym opisem, w którym rozpakowujemy poszczególne zagadnienia z naszej branży. Już w tym momencie podpowiadam Ci, że takie dzielenie się wiedzą najszybciej pokaże Twoją wiedzę w danym temacie i podnosi autorytet. Ale również bądź opiniotwórcą. Mów co myślisz, udzielaj porad, rekomenduj treści. Kiedy wiesz już, o czym będziesz pisać i do kogo, pozostaje nadać temu ton of voice, czyli wprowadzić swoją spójną narrację. Możesz poczytać o storytellingu, albo po prostu dopasuj język do siebie.

Jeśli jesteś jednoosobową firmą, to nie pisz sztucznie „zapraszaMY, chceMY Wam powiedzieć”. Pisz w imieniu tej osoby, do której finalnie przychodzi klient. Jeśli jednak prowadzisz 15-osobowy salon, to już nie wypada pisać młodzieżowo, bo i gama klientów jest szersza. Wypada dostosować swoją narrację do grupy docelowej. (…)

Czytaj dalej ten artykuł w Beauty Inspiration 6/2019 >>>

Jan Jankowski

Właściciel agencji social media, konsultant digital marketingu, wykładowca ALK i WSFiZ, trener facebook ads, szkoleniowiec social media, janjankowski.pl

CZYTAJ TAKŻE:

Musisz wiedzieć, że mamy ciasteczka i możemy ich użyć tylko do tego, byś był bardziej zadowolony z naszych treści. ok więcej