Budowanie marki salonu poprzez employer branding

SPA

W jaki sposób w dobie „rynku pracownika” sprawić, aby dobrać sobie doskonale pracującą, dbającą o klientów, zgraną załogę? Jak spowodować, aby ludziom zależało na tym, żeby chcieli pracować właśnie w twoim gabinecie czy salonie? Jak w końcu stać się marką, dla której wszyscy chcą pracować?

W idealnym świecie pracownik gabinetu medycyny estetycznej, spa czy jakiejkolwiek innej placówki świadczącej usługi beauty jest zawsze kompetentny, uśmiechnięty i zmotywowany do pracy — taką też energią emanuje od początku wizyty każdego klienta. Jak sprawić, żeby tak było w rzeczywistości? Odpowiedź wydaje się być banalna, a jest nią motywacja. Warto więc zadbać o tzw. employer branding, czyli działania mające na celu budowanie wizerunku firmy jako pożądanego na rynku pracodawcy. Jest to trend stosunkowo nowy w zarządzaniu organizacją, bo sięgający lat 90. XX w., ale dzięki niemu można pozyskać najlepszych profesjonalistów, w tym przypadku kosmetologów, którzy trafiają do firmy już mocno zmotywowani samym faktem pracy w miejscu prestiżowym, o nieskalanym wizerunku, które cieszy się znakomitą renomą i opinią wśród pracowników.

EMPLOYER BRANDING WEWNĘTRZNY

Pracowników można motywować stosując materialne i niematerialne narzędzia, oddziałując na nich dwojako — wpływając na ich motywację zewnętrzną oraz wewnętrzną. W tym pierwszym przypadku to narzędzie, które jest w dużym stopniu ukierunkowane na aktualnych oraz odchodzących pracowników i wiąże się z budowaniem wizerunku pracodawcy. W trakcie pracy umożliwia rozwój wewnętrzny i możliwość awansowania każdemu pracownikowi.

Ważne jest, aby te działania były realizowane na wszystkich etapach. W naszych klinikach dajemy taką możliwość każdemu pracownikowi, jeśli spełni odpowiednie warunki. Skutecznie wpływa na to również system motywacyjny w wielu postaciach, włączając w to wynagrodzenia.

EMPLOYER BRANDING ZEWNĘTRZNY

Zewnętrzny employer branding to działania skierowane w celu pozyskania najbardziej wartościowych pracowników. Ważne jest tu jak jesteśmy postrzegani na rynku jako pracodawca. Na atrakcyjny wizerunek firmy zatrudniającej ludzi wpływa między innymi wykorzystywanie popularnych oraz nowoczesnych kanałów komunikacyjnych i pokazywanie się jako profesjonalna marka w miejscach, gdzie są potencjalni pracownicy.

Dlatego aktywnie działamy na uczelniach wśród studentów kosmetologii, poprzez umożliwianie odbywania praktyk czy staży zawodowych, występujemy z prelekcjami na zjazdach i dzielimy się praktyczną wiedzą na tematy, o których studenci uczą się w teorii. Po za tym jesteśmy aktywni w grupach zawodowych w mediach społecznościowych.

DRESS CODE, CZYLI „JAK CIĘ WIDZĄ”

Przywiązujemy ogromną uwagę do tego jak pracownicy mają wyglądać, ale przede wszystkim w jaki sposób mają obsługiwać klientów czy rozmawiać przez telefon. Mamy nie jeden a kilka najważniejszych manuali, dostępnych zawsze pod ręką każdego pracownika, tym bardziej, że mamy już 10 klinik w różnych częściach Polski. Standardy muszą być jednak takie same we wszystkich naszych placówkach, bo jesteśmy jednym brandem.

Każdy nowy pracownik, który dołącza do naszego zespołu, przechodzi cykl wielu szkoleń. Mamy wewnętrznych trenerów, którzy właśnie drogą awansu zyskali takie stanowiska. Dzięki temu zostali docenieni i dostali szansę rozwoju wewnątrz naszych struktur, dla firmy zaś są najlepszymi, bo doświadczonymi szkoleniowcami rozumiejącymi pracę recepcji czy kosmetologa od podstaw. To wymierne korzyści dla obu stron.

REAGOWANIE NA NIEPRAWIDŁOWOŚCI

Niedozwolone zachowania pracowników nie powinny być zamiatane pod dywan, ale zawsze omawiane po to, aby nie były powielane w przyszłości. Od nich przecież zależy dobry wizerunek firmy. Tu jednak trzeba być ostrożnym i działać umiejętnie, aby przynosiło to zamierzony skutek. (…)

Czytaj cały artykuł w Beauty Inspiration 4/2018>>>

Kalina Ben Sira,
prezes sieci Klinika La Perla

CZYTAJ TAKŻE:

Musisz wiedzieć, że mamy ciasteczka i możemy ich użyć tylko do tego, byś był bardziej zadowolony z naszych treści. ok więcej